Två Europa favoriter i repris för Blekingeflyg

Pressmeddelande  •  2012-05-04 14:15 CEST

I september månad kommer Blekingeflyg att erbjuda paketresor till den skottska huvudstaden Edinburgh. Edinburgh, som är Skottlands näst största stad efter Glasgow, är efter London den stad i Storbritannien som besöks av flest turister per år. Samtidigt lanseras Donaus drottning, Budapest under oktober månad.

”Edinburgh är en härlig destination under brittsommaren, säger Jens Harrysson, chef på Blekingeflyg. ”Många kunder har efterfrågat Edinburgh i vårt program, både av de som var med förra vändan men också från de som missade tillfället förra gången då det snabbt blev fullbokat”, fortsätter Jens.

Avgången den 16 september kommer att gå i whiskyns tecken, där bolaget samarbetar med Ronneby Whisky sällskap med Anders Bizzozerro i spetsen. Tillsammans med Anders besöks bl.a. Whiskymuséet Scotch Whisky Heritage och destilleriet Glenkinchie.

”Samarbetet med Blekingeflyg känns fantastiskt roligt, där vi tillsammans gör ett spännande arrangemang för den whiskyintresserade”, säger Anders Bizzozero.

Budapest anses vara en av de vackraste städerna i Europa och har flera byggnader och platser som är märkta som världsarv. Ca 20 miljoner människor besöker Budapest varje år och staden är idag ett mycket populärt resmål för oss svenskar.

”Budapest är en underbar stad att vistas i och precis som i fallet Edinburgh har vi fått önskemål om en repris”, säger Jens. ”Mycket historia, god mat och dryck samt prisvärd shopping kännetecknar bl.a. staden. Att dessutom ta ett härligt kvällsbad i ett av de underbara termalbaden och titta på stjärnorna är en fantastisk upplevelse”, avslutar Jens.

Till Edinburgh kommer Blekingeflyg att ha fem avgångar, torsdagar och söndagar under perioden 6- 20 september. Flygtiden är beräknad till strax över 2 timmar. Flygningarna till Budapest är torsdagar och söndagar under perioden 18 oktober- 1 november. Bägge destinationerna trafikeras av en SAAB 2000, med plats för 50 passagerare.

Fakta om Edinburgh

Edinburgh är förtrollande – det finns myter om varje gathörn!

Här har författare inspirerats till klassiska litterära figurer som dr Jekyll och mr Hyde, Sherlock Holmes och nu senast Harry Potter. Inte konstigt att spökvandringar i de kusliga gränderna är en av stadens stora turistattraktioner!

Skottlands huvudstad är med sina ca 470.000 invånare näst största stad efter Glasgow. Det är en av Storbritanniens största städer när det gäller turism och varje år gästas staden av miljontals(!) turister. Staden består av två delar som kallas “Old Town” och “New Town”. ”Nya staden” är en sanning med modifikation, de flesta byggnader i nya staden är byggda på 1700-talet.

Edinburgh har sin historia från det att anglerna på 600-talet började bygga ett slott på toppen av ett högt berg i nuvarande sydöstra Skottland. Slottet döpte man till Edinburgh och staden som byggdes upp runt slottet fick samma namn. Edinburgh Castle är Skottlands absolut största sevärdhet, och näst efter Towern är det Storbritanniens största turistattraktion. Slottets historia är också Skottlands historia i alla fall om man ska tro Edinburghs invånare. Det kan nog ligga en hel del sanning i det uttrycket.

Upptäck haggis och whisky i Edinburgh.  Skottland har ett fantastiskt utbud när det gäller både mat och dryck! Det sägs att de första destillerierna fanns i munkkloster och destillatet användes främst för medicinska syften. Munkarna tillverkade och drack mycket öl, gissningsvis hamnade denna öl i en panna och en starkare dryck uppstod.
1494 är en milstolpe i whiskyhistorien. Det var då som munken John Cor köpte några hundra kilo malt ur det kungliga förrådet för att tillverka en "aqua vitae". Detta är den äldsta nedtecknade beviset på whiskytillverkning.

Fakta om Budapest

Budapest, som kallas Donaus drottning, är huvudstad i Ungern. Staden består av stadshalvorna Buda och Pest. 1873 slogs Buda, Pest och Óbuda, som dessförinnan var tre olika städer.1361 blev Buda Ungerns huvudstad. Budapest har drabbats av flera stora förstörelser men har återuppstått och har idag en befolkning på ca 1,7 miljoner. Staden är indelad efter parisiskt mönster i 23 distrikt (kerület) med slottshöjden som första distrikt. Hela storstadsområdet omfattar Budapest samt ytterligare 80 omgivande kommuner, och har cirka 2,5 miljoner invånare.

Pest är stadens kommersiella och kulturella centrum. Här finns t ex boulevarderna eller "ringlederna" (körut) med en koncentration av parisiska caféer, teatrar och museer.

På Budasidan som är mer av historisk karaktär återfinns slottshöjden med kungliga slottet som idag är hem för bland annat Nationalgalleriet.

Budapest är även känt för sina badhus. Vattnet kommer från varma källor.  Det kanske mest kända Gellértbadet, ligger på sluttningen till Gellertberget. Längst upp på Gellertberget står frihetsstatyn. Stadens mest kända bro Kedjebron, förbinder Budasidan med Pestsidan.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom