Jämtland toppar Hjärtsäker rankning

Jämtland är bäst av Sveriges län i Hjärt-Lungfondens nya rankning av hjärtsäkerhet. I Jämtland finns 1,78 registrerade hjärtstartare per 1 000 invånare. Genomsnittet för hela landet är 0,92 hjärtstartare. I botten av rankningen återfinns Stockholms och Uppsala län. I sommar startar Hjärt-Lungfondens  kampanj Hjärtsäkra Sverige en riksturné för att ge fler möjlighet att prova på hur man använder hjärtstartare.

– Den som drabbas av plötsligt hjärtstopp och får en stöt av en hjärtstartare inom 180 sekunder har 75 procents chans att överleva. Ju fler hjärtstartare som finns i samhället, desto fler liv kan vi rädda, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

I Sverige drabbas cirka 10 000 personer av plötsligt hjärtstopp varje år och för dem kan närheten till en hjärtstartare vara livsavgörande.  I Sverige finns i dag nästan 9 000 registrerade hjärtstartare, enligt Sveriges Hjärtstartarregister. Hjärt-Lungfonden har rankat länen efter antalet hjärtstartare per 1 000 invånare. Jämtland har flest hjärtstartare per invånare, tätt följt av Gotland. I riket som helhet finns 0,92 hjärtstartare per 1 000 invånare.

Stockholms och Uppsala län hamnar i botten av Hjärt-Lungfondens rankning, med 0,66 hjärtstartare per 1 000 invånare. Generellt är det dock tätare mellan hjärtstartarna i storstäderna, samtidigt som det finns fler invånare där. Det innebär att många stockholmare och Uppsalabor kan ha minst lika nära, om inte närmare, till en hjärtstartare som jämtarna och gotlänningarna.

I sommar startar Hjärt-Lungfondens kampanj Hjärtsäkra Sverige en landsomfattande turné för att öka kunskapen om hjärtstartare och hjärt-lungräddning. Turnén startar den 17 juli på Östersjöfestivalen i Karlshamn. I Hjärtsäkra Sveriges turnévagn får festivalbesökarna möjlighet att prova på att utföra hjärt-lungräddning med hjärtstartare. Turnén kommer sedan att fortsätta till en rad orter runt om i landet i samband med stora evenemang under 2014 och 2015.

– Med Hjärtsäkra Sverige-turnén vill Hjärt-Lungfonden uppmuntra fler företag och arbetsplatser att installera hjärtstartare och utbilda sin personal. Vårt mål är att betydligt fler än i dag ska överleva ett plötsligt hjärtstopp, säger Staffan Josephson.

Plötsligt hjärtstopp innebär att hjärtat helt oväntat stannar. Man blir medvetslös och slutar andas. Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp, varav cirka 500 överlever. De senaste två åren har antalet överlevande ökat från 300 till 500. Hjärt-Lungfondens mål är att öka antalet överlevande till 1 200 inom en tioårsperiod.

Om kampanjen Hjärtsäkra Sverige

Hjärt-Lungfonden driver kampanjen Hjärtsäkra Sverige tillsammans med Bliwa Livförsäkring och AFA Försäkring. Målen med kampanjen, som pågår till och med 2015, är bland annat att

· dubblera antalet hjärtstartare i samhället

· utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning

· genomföra landsomfattande aktiviteter för att informera om plötsligt hjärtstopp.

Turnéplan för Hjärtsäkra Sverige 2014

17 juli: Östersjöfestivalen, Karlshamn

2 augusti: Tough Race, Borlänge

12 augusti: Göteborgs kulturkalas