Bliwa på 3:e plats bland Sveriges bästa arbetsplatser

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2009 17:21 CEST

2 april 2009 utsåg det internationella organisationsutvecklingsföretaget Great Place to Work Institute, vinnarna av Sveriges Bästa Arbetsplatser
2009. Nomineringen bygger på medarbetarnas svar på frågor om sin arbetsplats. I kategorin små organisationer kom Bliwa Livförsäkring på tredje plats.

Great Place to Work® Institutes beskrivning av vad som gör Bliwa till en så bra arbetsplats:
"Företaget har på 5 år förvandlats från en uppstickare till en
etablerad aktör och något av en föregångare inom gruppförsäkring.
Arbetsplatsen präglas av en positiv atmosfär där medarbetarna
uppskattar och respekterar varandra. Det är viktigt att alla känner sig som en del av helheten, det är högt i tak och prestigelöst - alla
rycker in där det behövs."

Resultat att jobba vidare med
- Det främsta skälet till att Bliwa valde att medverka var att vi ville genomföra en medarbetarundersökning och vi tyckte om det upplägg som Great Place to Work erbjöd. Att vi sen placerade oss så pass bra i tävlingen var en bonus och något som vi är mycket stolta över. Vi kommer nu att arbeta vidare med resultatet av undersökningen. Bygga vidare på allt det som
medarbetarna lyft fram som positivt, men också ta tag i de delar som medarbetarna beskrivit som möjliga förbättringsområden, säger Kristina Åkerstrand, vd för Bliwa Livförsäkring.

Förtroende skapar lönsamhet
Utmärkelsen, som i år delas ut för sjunde gången, visar på kopplingen mellan förtroende och lönsamhet. Great Place to Work Institutes definition av en utmärkt arbetsplats är en där medarbetarna litar på människorna de
arbetar för, är stolta över vad de gör och trivs med människorna de arbetar tillsammans med. Därför är utmärkelsen även ett sätt för företagen att profilera sig gentemot såväl potentiella kunder som framtida medarbetare.
För de företag som prioriterar förtroende och en uttalad företagskultur är den genomsnittliga tillväxten nästan tio gånger större än BNP-tillväxten i
Europa och sjukfrånvaron betydligt lägre, jämfört med nationella
genomsnitt, enligt en undersökning från Great Place to Work® Institute Europe.

Läs mer om utmärkelsen på Great Place to Work Institutes webbplats:

Kristina Åkerstrand, vd Bliwa Livförsäkring, telefon: 08-696 22 13, e-post:
kristina.akerstrand@bliwa.se

Kommentarer (0)