Stressforskaren Giorgio Grossi i kommittén för Bliwastipendiet

När nu ansökningstiden för årets Bliwastipendium gått ut har stipendiekommittén att bedöma 15 ansökningar inom förebyggande eller rehabiliterande hälsoarbete.

Ansökningarna berör områden som stress, ergonomi, företagshälsovård, systematiskt hälsoarbete, diabetes, hjärt-kärlsjukdom, mångfald, åldrande och arbetsmatchning. Vem som i slutändan får stipendiet på 500 000 kronor presenteras på Bliwadagen 25 oktober 2011.

Gärna fler ansökningar från företag

Många av ansökningarna kommer från forskarvärlden.

- Det är jätteroligt att vi verkar ha fått ut information om Bliwastipendiet bland universitet och högskolor, men vi ser också gärna ansökningar från företag. Exempelvis från en arbetsplats som genomfört ett hälsoarbete som man med hjälp av Bliwastipendiet kan analysera, utvärdera och dra lärdomar av för vidare spridning, säger Carina Lindström, Bliwa Stiftelsens sekreterare.

Giorgio Grossi ny i stipendiekommittén

Ny i stipendiekommittén är Giorgio Grossi, docent i medicinsk psykologi och forskare vid Stressforskningsinstitutet. Giorgio Grossi forskar kring psykofysiologiska stressprocesser samt effekter av behandling mot stressjukdom.

- Det är spännande att få arbeta med Bliwastipendiet eftersom det stöder innovativa forsknings- och utvecklingsprojekt som förbättrar livsvillkoren för många människor. Jag hoppas kunna bidra till att prioritera de projekt som kan göra störst nytta, säger Giorgio Grossi.

Övriga medlemmar i stipendiekommittén är:

• Jan Forslin, professor emeritus i industriell arbetsvetenskap vid KTH
    • Marianne Hamilton, tidigare personaldirektör på Atlas Copco, idag styrelseproffs och författare
    • Kristina Åkerstrand, vd Bliwa Livförsäkring
    • Carina Lindström, Bliwa Stiftelsens sekreterare
    • Matilda Widell, informationsansvarig Bliwa Livförsäkring.

Tidigare stipendiater

Bliwastipendiet har delats ut två gånger tidigare. 2010 gick stipendiet till ett projekt där Jacob Hollenberg, medicine doktor, tillsammans med forskningsgruppen kring hjärtstopp på Södersjukhuset ska öka överlevnaden vid plötsligt hjärtstopp. Via mobiltelefon samordnas hjärt- lungräddningsutbildade personer med ett nationellt register för hjärtstartare. På så sätt kortas tiden från larm till insats.

2009 gick det till Lisa Schmidt, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet för ett forskningsprojekt där hon i samarbete med företagshälsovården utvecklade SKA-verktyget som kan användas för att få en samlad bild av en individs eller grupps arbetsplats, arbetsinnehåll och arbetsförhållanden.

Bliwastipendiet är ett årligt stipendium på 500 000 kronor till forskare eller praktiker som genomför målinriktade forsknings- eller utbildningsinsatser inom förebyggande eller rehabiliterande hälsoarbete. Stipendiet delas ut av Bliwa Stiftelsen som grundades 2002 av Bliwa Livförsäkring.

Mer om Bliwastipendiet och de tidigare stipendiaternas projekt: www.bliwastiftelsen.se/bliwastipendiet

• Friskvård

• bliwa stiftelsen
  • bliwastipendiet
  • hållbart arbetsliv
  • rehabilitering
  • stipendium
  • giorgio grossi
  • marianne hamilton
  • jan forslin
  • kristina åkerstrand
  • hälsoarbete

Bliwa Stiftelsen stödjer strategiskt hälsoarbete för ett hållbart arbetsliv. Stiftelsen grundades 2002 av Bliwa Livförsäkring. Med utgångspunkt i kundens behov och de försäkrades trygghet, utvecklar Bliwa konkurrenskraftiga gruppförsäkringar för företag och organisationer. En försäkring i Bliwa kan innehålla liv-, sjuk-, olycksfalls-, barn- eller inkomstförsäkring. Bliwa ägs av försäkringstagarna. Läs mer på www.bliwa.se.