Fay Wildhagen på klubbturné – Support åt MEW i Sverige!

Pressmeddelande   •   Aug 18, 2015 13:47 CEST

I augusti ger sig Fay Wildhagen ut på sin första stora klubbturné och i oktober kommer turnén till Sverige. Då är hon support åt Danmarks största rockband MEW den 26 oktober på Trädgår’n i Göteborg och dagen efter i Fryshuset i Stockholm. Biljetterna finns ute nu!

Med publikjublet i färskt minne efter Fays konsert på Øyafestivalen kan vi äntligen meddela att 22-årigen ger sig ut på sin första stora turné. Ett flertal norska spelställen och ett fåtal utvalda klubbar i Europa kommer att besökas och Wildhagen får också det ärofyllda uppdraget att vara support till MEW på deras fyra spelningar i Sverige och Danmark.

- En person i bandet svimmande nästan när vi fick veta att vi skulle vara support åt MEW, säger Wildhagen och fortsätter:

- Vi ser verkligen fram emot att ge oss ut på vår första stora klubbturné!

Fay Wildhagen har det senaste året lyfts fram som en av Norges största talanger av flera framstående musikpersonligheter. Hon blev dessutom framröstad av den samlade norska branschkåren till en andraplats i Musiknyheters omröstning över vilka artister som de tror mest på under 2015. Debutalbumet "Snow" släpptes 1 juni i år och hyllades med betygen 5/6 av både Aftenposten och Gaffa samt hela 8/10 av Musiknyheter.

Med bara en enda singel i bakfickan bokades hon till tjugo norska festivaler samt stora utländska festivaler som Roskilde och Storsjöyran – och det är just live som Fay verkligen måste upplevas. Konserterna är en dynamisk resa med allt från lugna låtar med sköra fingerspelspartier till låtar med höga, vilda elgitarrspartier – och allt ackompanjerat av hennes unika röst och hennes fantastiska band. Gaffa gav hennes utsålda releasekonsert på Parkteatern en solklar 6/6 och sade om spelningen:

- Det tar inte lång tid innan hennes roll, scenpersonlighet och ständiga skicklighet bekräftas (...) det slutar i ansikten fyllda med tårar då och då och även undertecknad står med en klump i halsen. Man blir verkligen glad av en så tacksam och konstnärlig människa.

Det är inte bara Fay själv som ser fram emot den kommande turnén utan även hennes agent Anita Halmøy Wisløff, på Atomic Soul, har detta att säga om den unga stjärnskott:

- Fay Wildhagen är verkligen en av de största talanger jag sett i det här landet - och jag är frestad att lägga till ordet "någonsin" efter den meningen. Publiken bör verkligen ta sig tid att komma och spana in denna unga gitarrvirtuos!

SNOW TOUR 2015 – turnédatum

Press/Marknad
Viktor Joandi
viktor@blixten.se

Blixten & Co är ett av Sveriges ledande bolag inom liveunderhållning.

Vi representerar ett sjuttiotal av Sveriges mest framstående artister och arbetar med underhållning inom så vitt skilda områden som musik, humor, dans, teater, föreläsningar och konferenciersjobb. Vi producerar konserter, shower, musikaler och teaterföreställningar för både fasta scener och på turné i hela Skandinavien.