Sex av tio nya blodgivare i Stockholm är kvinnor

Antalet blodgivare ökade i Stockholm under 2014. Totalt gav 43 744 stockholmare blod under året. Bland de som nyanmälde sig som blodgivare var en klar majoritet kvinnor, det visar ny statistik från Blodcentralen i Stockholm.

– Det är glädjande att antalet blodgivare ökar. Vi behöver många blodgivare för att alltid kunna ha rätt mängd blod av respektive blodgrupp i lager, säger Karolina Blom Wiberg, kommunikationsansvarig för Blodcentralen i Stockholms län.

Av de som nyanmälde sig som blodgivare under 2014 var knappt 58 procent kvinnor. Sett till samtliga aktiva blodgivare är fördelningen mellan könen jämnare. Under det gångna året gav 22 144 kvinnor och 21 600 män blod i Stockholm. Totalt gav 43 744 personer blod i Stockholm under 2014, att jämföra med 43 387 personer år 2013.

– I dag är bara tre av hundra stockholmare blodgivare, men nästan alla räknar med att få blod om det behövs. Blod kan inte tillverkas på konstgjord väg, utan bara ges, från människa till människa, säger Karolina Blom Wiberg.

Varje dag används cirka hundra liter blod inom sjukvården i länet. Under 2014 gav varje blodgivare i genomsnitt 1,85 påsar blod. Det kan jämföras med 1,93 påsar per blodgivare under 2013. Varje blodpåse innehåller 4,5 deciliter blod.

Bilaga 1: Så blir du blodgivare
Bilaga 2: Fakta om blod

Bilaga 3: Statistik över blodgivningen i Stockholms län

För mer information, kontakta:
Karolina Blom Wiberg, kommunikationsansvarig Blodcentralen Stockholm
070–484 01 40karolina.blom-wiberg@karolinska.se

Pressbilder finns på:http://www.mynewsdesk.com/se/blodcentralen

Bilaga 1: Så blir du blodgivare

Kom när det passar dig. Gå in på närmaste blodcentral eller blodbuss. För öppettider, se www.geblod.nu eller ring 08-58 58 11 11 dygnet runt.

Besvara en hälsodeklaration. Under första besöket på Blodcentralen får du information om blodgivning och en hälsodeklaration ska besvaras. Ett blodprov tas också för att säkerställa att du passar som blodgivare.

Ge blod.
Efter cirka fyra veckor kommer den första kallelsen till blodgivning.

Ge blod igen. Kvinnor kan ge blod tre gånger om året, män fyra gånger. Vid varje tillfälle ger du 4,5 deciliter. Det är ungefär en tiondel av blodet i din kropp.

Bilaga 2: Fakta om blod

En vuxen människa har mellan fyra och sex liter blod. Hur mycket blod du har beror på kroppsstorleken.

Vid varje blodgivning ger du 4,5 deciliter blod. Blodet delas upp i beståndsdelar så att den som ska ta emot blodet får just den del han eller hon behöver. Beståndsdelarna är röda blodkroppar, plasma och blodplättar.

De viktigaste blodgruppssystemen är ABO och Rh.
ABO–systemet delas in i:

B
AB
O

Det som förr kallades Rh–faktorn, numera D, finns hos cirka 85 procent av landets befolkning. Dessa kallas Rh–positiva (RhD+). Resten av befolkningen, som saknar denna faktor, kallas Rh–negativa (RhD–).

Fördelning av blodgrupper i Sverige:A RhD+:37 %
O RhD+:32 %
B RhD+: 10 %
A RhD–:7 %
O RhD–:6 %
AB RhD+:5 %
B RhD–:2 %
AB RhD–:1 %

Källa: www.geblod.nu
Se Stockholms blodlager och öppettiderna på din Blodcentral här:
www.geblod.nu/stockholm

• blodcentralensthlm
  • blodgivning

• Stockholm

Blodcentralen finns nära dig. Det finns fem fasta blodcentraler i Stockholms län samt fem blodbussar som besöker drygt 180 platser. Blodcentralen är en del av Stockholms läns landsting. Socialstyrelsen bestämmer regler för blodgivning och hur blodet ska hanteras. För mer information besök www.geblod.nu.