Drivhuset Södertälje

10 tips – så släpper du loss din kreativitet och gör bättre affärer!

Blogginlägg   •   Nov 10, 2011 09:32 CET

1.  Bjud på middag!
- Bygg relationer för att lära och få tillbaka. Samla ett gäng härliga personer och lös varandras problem en i taget över en god middag – och glöm inte att ha roligt!

2. Ta dig över puckeln!
- Låt dig inte avskräckas av skatter, papper och bokföringsmyter. Det finns mycket hjälp av få från till exempel Drivhuset, eller så kan du låta någon annan göra det medan du lägger bokföringstimmarna på att dra in en massa nya cash.

3. Du är tvåbent!
- Man kan vara både anställd och egenföretagare. Att driva eget och testa sin idé en kväll i veckan blir ingen risk utan öppnar för nya möjligheter. Liksom din verksamhet kan vara uppbyggd på ett lönsamt ben och ett innovativt ben för att skapa trygghet och samtidigt göra det du älskar.

4. Tänk nytt!
- Kreativitet är ingen medfödd egenskap utan något vi kan utveckla, det handlar om att ständigt befinna sig i en process, att omvärdera, hämta ny inspiration och ta till sig det.

5. Skippa faxen!
- Den standardiserade vägen behöver inte vara den rätta för just dig. Det finns lika många sätt att driva företag som det finns entreprenörer. Hitta ditt sätt och din relation med kunden, kan ni ha ett utbyte av varandra på fler sätt? Att köpa fax och visitkort är inget måste.

6. Bli full av affärsidéer!
- Plocka det bästa av vad du ser, vet och kan och gör något nytt, blanda ihop dem -  som gin och tonic.

7. Håll inte på det!
- Nätverka – man förlorar inget på att ta kontakt med en person. Sök upp miljöer där du kan dela idéer och problem, gärna med människor som har andra erfarenheter än dig. Det skapar kreativt kapital. På samma sätt är det viktigt att prata med dina kunder från första början. Varför inte skicka ut din fundering på mail och Facebook?

8. Testa din syn!
- Var inte för hård mot dig själv men våga vara klarsynt. Se till både misstag och bra saker och ställ dig frågan: vilka lärdomar har jag dragit av mina misstag? Lyckas med din affärsidé genom att på ett personligt plan bestämma dig för att satsa allt du har, se professionellt på om du har rätt kompetens för varje uppgift och om inte – finns det någon som kan hjälpa dig? Se om det finns ett behov av det du vill göra, annars kanske du kan skapa ett? När du jobbar med mål och delmål blir det som en lampa på en bil – du kommer se färdriktningen.

9. Jodå, jag är bäst!
- Övertyga såväl andra entreprenörer som kunder att tro på dig och din idé. Våga mer än du vågar. Kreativitet - att gå nya vägar - är ovant till en början. Fråga dig själv vad du vill göra och vilka olika sätt du kan ta dig dit, det kanske inte är till fots eller med bil utan med luftballong. Kanske säger någon att ”så har vi aldrig gjort förut” och du kanske snubblar på vägen, men och andra sidan har du alla möjligheter att hitta spännande skatter eftersom ingen gått där förut.

10. Peace!
- Ge uppskattning till de som lyckas, det kan behövas för att den personen ska orka fortsätta för visst skulle det stärka dig? Bli medveten om att det du gör kan göra världen bättre – någon annan kan leta efter just din hjälp.

Text: Moa Quist