Sökmotorkonsult

5 enkla tips för att få länkar

Blogginlägg   •   Jan 22, 2010 17:15 CET

Att bygga en hemsida bra från ett sökmotorhänseende är ofta inte så svårt, det handlar ofta bara om att ha bra html-struktur för att det ska fungera. Det som nästan alltid är begränsande är hur mycket länkar man kan få och länkarna är alltid vad som avgör hur mycket sökmotortrafik du får. Därför får du här vår topplista på små enkla sätt att få länkar.

1. Skriv en uppseendeväckande artikel

Det är inte så svårt som det låter att nå ut med något som är kontroversiellt och det är ofta inte så svårt att hitta något att skriva om när man kan branschen. Om du publicerar en artikel som gör ena halvan av dina besökare arga och den andra halvan till påhejare så har du lyckats. Om du dessutom har artikeln i en blogg på din företagssida så kommer du få bra naturliga länkar.

Ett exemel från www.naknasanningen.com om Språkresor. Nu säljs inga språkresor på Nakna Sanningen men artikeln skulle fungera lika bra på en blogg knuten till stt språkresebolag.

2. Ge bort något

Att ge bort något gratis, som har ett värde, fungerar nästan alltid. Om du erbjuder en gratis tjänst, ett program att ladda ner eller varför inte smakprov på din produkt så kommer du att få länkar. Det är inte svårare än så. Det behöver som sagt inte ens vara något fysiskt, en gratistjänst som är bra kan fortsätta generera inlänkar i åratal.

Ett bra exempel är SEO-verktyget på sökmotorkonsult.se. Det är ett gratis verktyg för att testa sin sidas sökmotoroptimering och verktyget genererar några länkar varje vecka, från relevanta och bra hemsidor.

3. Tipsa om andra i segmentet

Om du skriver en positiv recension om någon annan i ditt segment eller i en närliggande nisch ökar dina chanser att få länkar från den personen markant. Självklart vill jag på min blogg visa upp recensioner som beskriver mig eller mitt företag som pålitligt och bra.

Ett bra exempel finns på Lindqvist.com där författaren Nikke vill tipsa om lite bra SEO-folk. Detta trots att det handlar om konkurrenter och som tack får han en massa länkar.

4. Gör något roligt och socialt

Om du är en lustig prick så ska du naturligtvis vara det på Internet också. Det finns ingen som helst anledning till att vara torr bara för att det handlar om en företagspresentation. Till och med en liten grej kan ge inlänkar och det behöver inte ens vara superroligt. Om du kommer på något som är roligt och lite socialt så testa, om det inte är allt för mycket arbete så är det helt klart värt det.

Ett litet och simpelt exempel som faktiskt genererat ganska mycket länkar är språknavigeringen på Pineberry.com. Det är en liten lustifikation som i sig själv genererat ett antal inlänkar. Inget komplicerat, inget som stör själva presentationen men något som är lite levande och humoristiskt.

5. Ge inte upp

Sanningen är att det är lättare att få länkar ju fler du har. Om du redan har en blogg som många länkat till är det förstås lättare att nå ut. Det är det första hundra länkarna som är dom svåra, sen går det av bara farten och det är här vinnarna skiljs från förlorarna. Vinnarna är dom som fortsätter jaga.