Relytic ltd

5 riktigt bra tips för ditt företags webbplats

Blogginlägg   •   Okt 02, 2010 11:30 CEST

Många framförallt mindre företag lägger alltför lite krut på sin webbplats. Det är givetvis en relativ hög kostnad för en småföretagare. Men det kan återbetala sig mångdubbelt i form av en ökad försäljning. För att spara lite pengar till alla eldsjälar där ute så ger jag här 5 av de viktigaste tips helt gratis. Enjoy!

1. Designen och utformningen är #1
Eftersom din webbplats trots allt är ditt ansikte utåt så är det givetvis otroligt viktigt att den ser proffsig ut. Det spelar ingen roll hur stort företaget är. Det värsta som kan hända är att kunden tror att ni är ett stort och stabilt företag. Vilket antagligen gör att ni säljer mer.Om du inte besitter kunskaperna själv så kan du ta hjälp av en webbdesigner. Det behöver inte kosta jättemycket att ta in en expert på området. Jag är dessutom övertygad om att du kommer att tjäna på det i längden. Satsa på att ta fram en snygg logotyp om ni inte redan har en.

2. Välj rätt publiceringsverktyg
Att använda en redan färdig plattform för sin webbplats kan spara otroligt mycket tid och pengar. Exempel på dessa är Interspire Shopping Cart, CS-Cart, Magento, OsCommerce, Interspire Website Publisher, Joomla, Drupal och WordPress. Fråga efter att använda ett open source system. Dessa gör det också väldigt lätt för hela företaget att uppdatera hemsidan.

3. Var personlig
Beskriv företaget som mänskligt och lägg upp bilder på alla medarbetare. Anledningen till att många kunder väljer att arbeta med mindre företag är just för att det är mer personligt. Försök därför att skapa en kontakt genom att vara personlig redan på hemsidan.

4. Skilj på blogg och nyhetsbrev
Många företag startar en blogg, men väldigt få lyckas. Att starta en blogg som endast har ett par inlägg i månaden är inte en blogg, det är ett nyhetsbrev och bör därför kallas därefter. Fördelen med en blogg är inte bara den direkta och personliga kontakten ett företag ger till sina kunder. Eftersom en blogg uppdateras ofta får den även bättre placering i söktjänster som Google. Men det tar lite mer tid givetvis.

5. Var alert på förfrågningar
Ett e-postmeddelande eller en förfrågan ska inte ta flera dagar att få svar på. Att svara omedelbart på en förfrågan via e-post kan betyda att du vinner kunder från dina konkurrenter, även om ditt företag är dyrare.Även om du inte direkt kan svara på kundens fråga så besvara direkt att du fått meddelandet och att du återkommer med mer information inom kort. Använd inte automatiska så kallade ”auto-responders” då dessa är väldigt opersonliga och inger ett väldigt opersonligt intryck.

Vill du veta mer om hur du kan skapa en framgångsrik webbsida alternativt är i behov av en webbutvecklare. Kontakta Jonas Wärngård på info@relytic.se eller ring 0739-24 59 40. Du kan också besöka www.relytic.se