FACT-Finder AB

5 säkra råd till ökad konvertering i jul

Blogginlägg   •   Dec 13, 2013 13:22 CET

Julig varuexponering i Outnorth, en av Skandinaviens ledande nätbutiker för friluftsliv.

Juletid är shoppingtid. Det är även en tid för stress och långa köer i gallerior och butiker. Av den anledningen väljer allt fler att köpa sina julklappar på nätet. Hela 38 procent av alla svenska konsumenter förväntas köpa sina julklappar på nätet under 2013, enligt e-barometern 2013.

Tidsbesparing, bekväm hemleverans och lägre priser är andra viktiga faktorer som gör nätbutiker mer attraktiva än fysiska butiker. Men det är viktigt för e-handlare att erbjuda en sömlös köpupplevelse för att omvandla så många besökare till julklappskunder som möjligt.

Vi delar med oss av nedanstående fem tips för ökad konvertering i din nätbutik under julen - och även under 2014.

1. Förbättra användbarheten i butiken

Se till att dina besökare snabbt och enkelt kan hitta presenterna de söker genom att erbjuda hög användbarhet. Förutom en tydligt strukturerad butiksdesign inkluderar detta funktioner som feltolerant sök och filternavigering som endast visar upp relevanta produkter. Detta tillåter dina kunder att hitta rätt julklappar utan onödiga omvägar. Dessutom kan den autokompletterande Suggest-funktionen ge hjälpfull vägledning - särskilt om du kan anpassar den till butikens affärsregler. Till exempel att ranka trendiga produkter med hög vinstmarginal högst upp i sökrutan.

Dessutom handlar besökarna betydligt oftare om rankingresultatet är anpassat till användardata, som inkluderar tidigare klick, köp, inköpsvolym mm. Med dynamiska filtreringsalternativ i resultatlistorna - t.ex. märke, färg och storlek – förenklar du kundens köpbeslut ännu mer.

2. Optimerad produktdata

Värdet av hög datakvalitet kan inte överskattas. Eftersom kunderna vill få veta så mycket som möjligt om produkterna de är intresserade av, se till att ha detaljerade produktbeskrivningar, bilder och bra kundrecensioner. Utöver det kan sök, den facetterade navigeringen och Suggest-funktionen anpassas till dina produktdata. Att använda filtreringsmöjligheter i navigeringen kan påskynda köpprocessen ytterligare genom att snabbt ranka de relevanta produkterna högst upp. För att nå ännu högre omsättning, kan du förbättra dina filter med hjälp av Attribut Generator: ett användbart verktyg som automatiskt skapar filter från tillverkarnas produktbeskrivningar samt butikens egen produkttext.

Strukturerad produktdata leder även till högre ranking i Google Shopping - ytterligare en hävstång för mer konvertering.

3. Julanpassa din varuexponering

Att skapa den rätta julstämningen en är en säker metod för högre konvertering. Detta är ett område där fysiska butiker lyckas särskilt väl. Men även nätbutiker kan inspirera sina besökare - exempelvis genom att skapa landningssidor för utvalda produkter eller banners som är anpassade till julämnen.

Och hur gör man med de som bara vill titta runt i butiken men inte vet vad de ska köpa? Här kan rådgivande kampanjer vara till lika stor hjälp som en riktig säljare och leda till högre konvertering och en smidig shoppingupplevelse.

4. Erbjud en förstaklassig kundservice

Betalningsalternativ, returvillkor, leveranstider och mycket mer – information är viktigt för kunderna och för din trovärdighet. Så gör det synligt i nätbutik.

Att bara erbjuda förskottsbetalning kommer leda till avbrutna köp eftersom olika kunder har olika betalningspreferenser. Detsamma gäller för dina returvillkor: förläng tidsfristen för returer till 30 dagar. En snävare tidsram kommer skapa stress hos kunderna. Dessutom, vill dina kunder vara säkra på att den köpta närvarande kommer att komma i tid till julafton. Så visa denna information på en framträdande plats och erbjud även en expresstjänst.

Det finns alltid julklappsköpare som inte hittar rätt produkt för tillfället men vet att en senare tidpunkt kommer finnas. Erbjud kuponger för dessa besökare – med en giltighetstid på minst ett år. Kunder har frågor om en rad olika ämnen. En god kundservice inkluderar både en ”Frågor och svar”-sida samt en hotline. När det gäller det senare, se till att personalen är förberedd för de högre kraven runt jul.

5. Hitta den dolda försäljningspotentialen

För många återförsäljare är julen den tid på året då försäljningen toppas. Därför kan en förbättring i nätbutiken inför denna tid ha en mycket positiv inverkan på din konvertering. Finns det några buggar på din hemsida? Finns det några felaktiga länkar? Fungerar din sök- och navigering sömlöst? Det är viktigt att allt fungerar bra, eftersom ingenting är mer irriterande än hög avhoppsfrekvens på grund av onödiga misstag.

Ytterligare en dold potential kan hittas i sökning med ”Long tail”. Medan en del besökare söker på ett vanligt ord som ”skor”, söker andra besökare på mer specifika termer såsom ”röda Nike löparskor för män” med har en föreställd ide om vad rätt produkt är. Och oftast är dessa besökare mer benägna att handla. För att kunna använda denna hävstång, se till att din sökning kan tolka ”long tail”-sökningar korrekt - även om de är felstavade eller skiljer sig från de faktiska produktnamnen.

Vi rekommenderar att du optimerar din nätbutik enligt de fyra punkter som nämns ovan. Men ibland krävs mer djupgående expertis för det avancerade butikskriterierna. I så fall bör man kontakta en beprövad e-handelsexpert.