Mediababe

8 råd för kostnadsfri marknadsföring till småföretagare

Blogginlägg   •   Feb 27, 2013 10:01 CET

Var börjar en nystartad företagare, som vill marknadsföra sig men saknar budget för att till exempel annonsera? Jag föreläser om detta på Folkuniversitetet den 7 mars kl 15-16.30. Den här artikeln tar upp några delar som jag kommer att tala om.

1. Lägg krutet på rätt saker

För en ny företagare är resurser oftast starkt begränsade. Därför har det extra stor betydelse att göra rätt saker. Börja med att förstå vem din kund är, möta henne eller honom i sitt behov och därmed bli någon som gör livet lättare och bekvämare. Inte bara någon som säljer en produkt. Det är billigare att behålla en nöjd kund än att skaffa en ny, men det verkliga värdet ligger i att få henne eller honom att rekommendera dig till vänkretsen. Både Facebook och Linkedins företagssidor ger möjlighet att lägga upp kundrekommendationer. Ta chansen! Men låt oss börja från början med hur du får ihop en kundkrets.

2. Kundfokus

Det i särklass vanligaste felet är att fokusera på produkten istället för kunden. Vad är det för resultat du säljer? En friskare rygg. En mer bensinsnål bil. Lediga helger istället för trädgårdsjobb. Det finns mängder av tidningsartiklar, bloggar, diskussionsforum, Facebookgrupper och annat på nätet där människor får tips om hur de uppnår resultatet. Leta upp dem, bidra med tips och passa på och lägg en länk till din hemsida.

3. Spridning via social media

Se till att du har knappar som gör det enkelt att dela innehållet på din hemsida i social media som Facebook, Linkedin, Twitter och Pinterest. Lägg till sponsrade inlägg på Facebook när du får råd. Driv trafiken till hemsidan, men gärna även en Facebooksida. Då får du bra statistik och kan se vem som nappar på ditt erbjudande. Vilket gör det enklare att vässa det och blir än mer effektivt. Nästa steg blir då Facebookannonser till just den målgruppen.

4. Välj rätt marknadsföringskanaler

Hur vet man vilka kanaler man ska välja/vilka vägar man ska gå? Nyckeln till att få spridning på informationen är att göra det enkelt för publiken. Alla vet hur Facebook fungerar. Välj därför de stora, välkända kanalerna- tidningar alla känner till och social media en tillräckligt stor mängd människor finns. Visserligen är konkurrensen från dina konkurrenter större där, men på grund av det stora informationsbruset behöver du nå många människor många gånger för att verkligen slå igenom. Det kan du bara göra tids- och kostnadseffektivt i stora mediekanaler.

5. Är det okej att vara säljig?

Hur undviker jag att bli för "tjatig" eller "säljig" om jag marknadsför mig via t.ex. sociala medier och att bygga mitt företags varumärke. Jag vill inte uppfattas som att jag bara postar reklam...är en farhåga många hyser. Jag skulle vilja vända på steken och påpeka att endast 16 procent av gillarna på en Facebooksida ser dess statusuppdateringar. De är dina mest ivriga fans, som varit inne o läst, kommenterat och delat. Tricket är att komma ut till alla andra och därför är sponsrade inlägg så värdefullt.

6. Ni behöver dejta kunden 8-9 gånger innan det händer

På så vis kan dina inlägg dyka upp i nyhetsflödet hos alla som har gillat din sida. Var inte rädd för att vara säljig. Alla inser att du driver ett företag som vill tjäna pengar på att erbjuda något. Den som inte är intresserad kan enkelt sluta gilla sidan eller dölja dina inlägg. Dessutom har det stora informationsbruset gjort att du i social media behöver nå en kund i snitt 8-9 gånger innan du får respons. Så tjata på, annars händer det sällan tillräckligt mycket.

7. Egna barn och andras ungar

Undantaget för regeln att ösa på är när du marknadsför dig i andras kanaler. Till exempel i kommentarsfältet under en artikel eller i en Facebookgrupp. Där behöver du som person och råden du kan bidra med vara i fokus för dialogen med kund. Tänk dig att du sitter runt ett fikabord med andra människor och delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Har du något vettigt att säga och har lyckats leta upp rätt plats – där människorna verkligen är intresserade av dina produkter för att uppnå sitt önskade resultat – då kommer du få intresserade potentiella kunder på kuppen.

8. Nätmarknadsföringens A och O

Vad är det viktigaste att tänka på när jag marknadsför mig online? Att bruset är enormt. Du behöver ligga i och vara ihärdig. Helst uppdatera lite kort varje dag än en gång i veckan. Ständigt påminna om din existens. Gå in på några av de stora varumärkena som Ikea eller Ica och titta på hur flitigt de marknadsför sig. Tröttnar folk? Nej, utan de handlar.

Sammanfattningsvis

a. Ös på för att höras i bruset!

b. Blanda prisvärda erbjudande med råd om hur en produkt används

c. Använd en Facebooksida och dess statistik för att ta reda på vem som är din målgrupp. Kön, ålder, bostadsort. Dessutom får du koll på vem som sprider dina nyheter vidare med hjälp av delning. Fjäska lite extra för dem.

d. Hitta individer med stora skaror följare, vänner, kontakter i social media och som visar intresse för ditt ämne. En fitnessbloggare som hela tiden behöver nyheter kan vara perfekt kanal för de löparskor du marknadsför i din butik.

Jacqueline Kothbauer

Professionell föreläsare och strategisk rådgivare inom personligt varumärke och social media

Författare till boken Mediababe, 9 steg till spännande jobb och nya kunder