Poolia

9 sätt att glänsa på LinkedIn

Blogginlägg   •   Feb 11, 2013 08:01 CET

Med över en miljon medlemmar bara i Sverige råder det ingen tvekan om att karriärnätverket LinkedIn är här för att stanna. Precis som ditt cv kräver din LinkedIn-profil dock kärlek och tid för att bli det perfekta skyltfönstret för ditt professionella jag. Det gör du så här.

Vi bad LinkedIns Sales Manager Nordic Lars Ingerslev om de bästa tipsen för att göra din yrkesprofil mer attraktiv.

1.  Skapa en säljande profilrubrik: Din profilrubrik är ett effektivt sätt att visa vem du är. Tänk på rubriken som en slogan för ditt professionella varumärke och titta gärna på andras profilrubriker för inspiration.

2.  Välj rätt profilfoto: Välj en bild med hög kvalitet och som visar en professionell sida av dig. Partybilder eller söta bilder på din hund passar till exempel inte för ett professionellt nätverk som LinkedIn.

3.  Visa din utbildning: Inkludera all information om dina utbildningar, kurser, skolor, prestationer och resultat. Var inte blyg – din LinkedIn-profil är en lämplig plats att visa upp dina utmärkelser och priser utan att generas.

4.  Gör en sammanfattning: Din professionella sammanställning kan till exempel vara några av dina bästa formuleringar från ansökningsbrev, där du konkret beskriver dina mål och kvalifikationer. Det ska vara så lättläst som möjligt, använd dig därför av korta textstycken eller en enkel punktlista.

5.  Visa upp ditt jobb: Ett bra sätt att förbättra din LinkedIn-profil är att dela med dig av arbetsprover som visar ditt skrivande, projektering eller andra prestationer. Det kan du till exempel göra genom länkar till exempelvis din egen hemsida, ditt Twitterkonto eller din blogg.

6.  Bygg ditt kontaktnät: Importera dina kontakter från Outlook, Gmail eller något annat mailprogram till din LinkedIn. Du kan även själv söka efter personer i sökfältet och kolla på de personer som rekommenderas automatiskt av LinkedIn.

7.  Samla rekommendationer: Rekommendationer stärker din egen trovärdighet. Om dina kunder är nöjda med ditt arbete – fråga dem om de kan ge dig en rekommendation. Samma sak gäller tidigare chefer, kollegor och mentorer. Var heller inte blyg med att rekommendera andra.

8.  Tänk på sökmotorn: Strö din profil med nyckelord och -fraser som det är troligt att en rekryterare skulle skriva in i en sökmotor för att hitta en person som dig. Det bästa sättet att hitta relevanta sökord är att du jämför med platsannonser som tilltalar dig och kollar på andra LinkedIn-profiler för att få inspiration.

9.  Visa upp dina grupper: Genom att gå med i relevanta grupper och visa dem på din profil så visar du att du är intresserad av en specifik bransch och att du gärna utvecklar relationer med andra i branschen.