Odd Hill AB

A till B = A & O

Blogginlägg   •   Sep 17, 2010 11:13 CEST

Något som ständigt återkommer i mitt dagliga arbete här på Odd Hill är hur jag på bästa och enklaste sätt kan hjälpa hemsidebesökaren att nå det han eller hon är ute efter. Vi arbetar ständigt med att utveckla oss själva när det kommer till intuitivitet och effektivitet i våra projekt.

När man designar hemsidor är navigationen, alltså hur man tar sig från A till B, A & O :). Hur lotsar jag besökaren från förstasidan och sedan vidare till det den letar efter? Och hur leder jag besökaren till det jag vill att den ska upptäcka?

En bra sak att börja med är att göra länkar, knappar och andra interaktiva element konsekventa i sin design. Det innebär att t ex alla textlänkar ska se likadana ut, alla knappar ha samma grundläggande uttryck o s v. På en större sida kan man ha ett utseende för textlänkar på ljus bakgrund och ett för textlänkar på mörk bakgrund, men det grundläggande uttrycket ska helst vara det samma. Det är viktigt att aldrig låta besökaren bli frustrerad över sitt besök på hemsidan, och genom att arbeta in ett antal igenkänningsfaktorer hos besökaren kan man låta dennes intuition leda besökaren i en större grad än om den aktivt behövde söka efter navigationselement på sidan.

En sak som slår mig ibland är hur andra designers (oftast hemmamakare) ibland skapar element på hemsidan som ser ut som att de går att klicka på eller interagera med på något sätt, men i själva verket inte gör det. Detta leder självklart till (nyfiken internetanvändare som man är) att man klickar på givet element för att, hör och häpna, upptäcka att ingenting hände! Eller? Ibland lurar man sig själv till att tro att någonting kanske hände i ett annat fönster, eller en annan tabb kanske? Nä, inget. Det är precis sådana här frustrationsmoment som vi webbdesigners alltid vill, och bör, undvika.

En annan sak som jag gärna vill peka på när det gäller navigation på hemsidor, är hur viktigt det är att kunna nå allt material på hemsidan från förstasidan, eller i alla fall med högst tre klick. Det finns och har alltid funnits hemsidor som lotsar omkring besökaren på hemsidan och nästintill tvingat fram att besökaren måste lära sig olika “stigar” i innehållet för att hitta det den söker. Detta kräver ofta ett antal besök innan det sitter, och om besökaren vid det laget inte har gett upp och knappat in konkurrentens adress i webbläsaren kan man skatta sig lycklig.

Självklart är det en stor del i varje företags varumärke att ha en hemsida som inte framkallar ångest hos besökaren/kunden.

Det anser i alla fall vi på Odd Hill.