Graflunds

Återhållsamhet med fyrverkerier

Blogginlägg   •   Dec 04, 2013 10:49 CET

Fyrverkeripjäser orsakar varje år skador på både människor och egendom. Sedan flera år tillbaka går bostadsföretaget Graflunds inför jul och nyår ut med en vädjan om återhållsamhet och försiktighet med fyrverkerier. Via olika kanaler som t ex egna nyhetsbrev, hemsida, Graflunds Facebook-sida mm uppmanar vi de boende till stor försiktighet.

Hantering av fyrverkerier orsakar varje år personskador. Ibland mycket allvarliga som avsprängda fingrar, hörsel- och synskador. I värsta fall har även dödsfall inträffat. Varje år skadas cirka 200 människor så allvarligt av fyrverkerier att de behöver uppsöka akutmottagning. Det har också hänt att raketer kommit in på balkonger och genom fönster och förorsakat omfattande bränder och skador. Ofta utsätts också både människor och husdjur för onödigt lidande.

Åldersgränsen för att hantera fyrverkerier är 18 år och att överlåta fyrverkerier till personer som är yngre än 18 år är jämställt med att langa alkohol till minderåriga.

Smällare är helt förbjudna i Sverige sedan flera år tillbaka.

Normalt får man inte anordna ett fyrverkeri utan tillstånd från polismyndigheten, men vid vissa storhelger krävs inte tillstånd för mindre avfyrande, förutsatt att det inte innebär risk för skada, sker i närheten av bebyggelse eller där en större folksamling kan förekomma.

I familjekretsen vid nyår kan det vara ett festligt inslag i firandet att fyra av några raketer. Vi vädjar dock om allmän återhållsamhet och uppmanar till mycket stor försiktighet och hänsyn till omgivningen. Självklart skall inte heller något avfyrande ske i närheten av våra bostäder.