IL Recycling

ÅTERVI(RK)NNING

Blogginlägg   •   Jul 30, 2012 07:25 CEST

Handarbete har blivit trendigt igen och visst är det väl alltid kul att stoltsera med en egentillverkad väska eller halsduk? Det holländska företaget Hoooked har nyligen introducerat produktlinjen "Zpagetti" som består av nystan där materialet är trikågarn som är tillverkat av spillrester från plagg.

Eftersom materialet är gjort av spill från modeindustrin så varierar mönster och färger enligt senaste modet. Zpagetti innehåller vanligtvis 95 procent bomull och några procent elastan och lycra, vilket gör att det också är tvättbart vid låga temperaturer. Textilen håller alltid hög kvalitet och är elastisk. Eftersom "garnet" är såpass tjockt behövs specialla virknålar, som naturligtvis också är skapade med tanke på miljön, direkt av Hoooked. De är tillverkade av miljövänlig bambu eller återvunnet syntetmaterial.

Personerna bakom Zpagetti säger själva att affärsidén växte fram ur deras passion för mode, kreativitet och hållbarhet. Låter som en mycket lyckad kombination tycker vi!