IL Recycling

ÅTERVINNING AV KOPPAR

Blogginlägg   •   Okt 09, 2012 11:47 CEST

Europa har nytt rekord i att återvinna koppar. Nästan 45 procent av den använda kopparen kommer direkt från återvinningen. Det är nytt rekord rapporterar den ”International Copper Study Group” (ICSG). Med bakgrunden att världens kopparbehov har ökat med 250 procent sedan 1960, är återvinningen en stor bidrag för miljön. Enligt ICSG liggen den europeiska återvinningskvoten med sina 44,8 procent betydligt högre än världsgenomsnittet som är 33,8 procent. Speciellt i konsumentprodukter finns det gömd koppar och får därmed en större betydelse som en resurs. En bil innehåller exempelvis mellan 25 till 50 kg koppar och ett höghastighetståg behöver 10 ton av det värdefula materialet. Ett ton av använd koppar i en transformator kan även spara ett utsläpp av 200 ton av koldioxid.
Källa: Recycling Magazin

Har du produkter som innehåller koppar som du är på väg att kasta? Kontakta någon av våra metallmottagningar så hjälper vi dig att ta hand om det.