Masomenos AB

Älskar mode? Gillar rättvisa? Ge oss ditt klick!

Blogginlägg   •   Maj 11, 2016 07:59 CEST

Kvinnliga entrepenörer producerar smycken för världsmarknaden

Varumärket Wakami bygger på idén att kvinnor världen över delar samma drömmar. Genom att rätt nyttja en internationell marknad kan vi skapa globala kopplingar som får drömmarna att bli verklighet.

Wakami designar och marknadsför handtillverkade modeaccessoarer, producerade i 16 glesbygdsområden i Guatemala. Kunderna är modeälskare och återförsäljare i 20 länder. Våra producenter är kvinnliga företagare i fattiga byar, de äger sina egna verksamheter och anlitar sammanlagt över 500 lokala bybor i tillverkningen.

När dessa företagare startade hade de inte mycket mer än sina drömmar om ett bättre liv för sina familjer. De har kort eller ingen utbildning, inga lokala resurser och ofta dåligt stöd från familj och omgivning. Wakami ger dem träning, resurser att starta med, lär ut grunderna i kvalitetsproduktion, leveransplanering och ledarskap och vi kopplar samman produkterna med en internationell marknad.

En liten del av Wakami-kollektionen i en butiksexponering

Våra produkter är vackra, både sett till designen och den inbyggda berättelsen om kvinnornas kamp, drömmarkultur och framgångar. Det är denna skönhet i både utseende och budskap som hjälper oss att skapa varumärket Wakami och gemenskapen mellan våra team och våra kunder. Vårt mål är att berika livet både för hantverkarna som skapar Wakami-produkterna och för de som köper dem, att inspirera dem att satsa på det de älskar mest. Genom att koppla samman drömmarna hos dessa enastående företagsledare med kraften i marknaden, kan vi förändra liv, samhällen och framtiden.

Genomslag

Wakamis metod skapar helt nya förutsättningar för hantverkarna, deras familjer och omgivning. När dessa kvinnor får en rättvis inkomstkälla, skapar de för första gången möjligheten att ge näring och utbildning till sina barn, samtidigt som de trotsar könsstereotyper och vinner i respekt från omgivningen

Över 500 kvinnor i 16 byar är en del av Wakami och deras barn har 140 procent högre skolnärvaro än det nationella genomsnittet i Guatemala. Över hälften av barnen har förbättrat sin näringsstatus, samtidigt som fallen av kronisk undernäring har minskat med sju procent, allt på bara ett år.

Wakami-metoden har nu formaliserats, vilket gör den möjlig att reproducera i andra länder och med andra värdekedjor; den kan med andra ord förändra fattigdomsspiraler till framgångsspiraler över hela världen.

María Pacheco besöker en Wakami-leverantör

Vad vi behöver

Nästa steg för Wakami är att få vår marknad att växa tills vi når större stabilitet, så att vi år 2017 kan ha 1000 kvinnliga producenter i Guatemala och ytterligare två länder. Vår berättelse är kraftfull och har bevisats vara en effektiv del i marknadsföringen. Från de glömda byarna i Guatemala har vi byggt ett företag som omsätter en miljon USD världen över. Vi är redo och kan öka vår fairtradecertifierade produktion och vår marknadsandel om vi hittar finansiering för att investera i marknadsföring, samt försäljnings- och distributionssystem. Wakami är väl positionerat för att bli ett betydande internationellt varumärke, med en berättelse som kan tävla mot vilken annan socialt baserad affärsidé som helst.

The Venture

Wakami har den senaste tiden uppmärksammats genom en rad utmärkelser, nu senas DVF Awards i New York. Och ännu en stor ära - och betydande tillskott i finansieringen - kan vänta i The Venture, en global satsning i tävlingsform med fokus på entreprenörskap och social hållbarhet.

Av 2500 sökande från hela världen har Wakami nominerats till en av 27 finalplatser. På vägen till finalen i New York i sommar har Wakamis grundare María Pacheco fått testa och finslipa sin pitch inför ett antal juryer. Efter en givande Accelerator Week med kunskapsutbyten på bland annat Oxford University och Saïd Business School väntar nu det sista upploppet. Och det är här du som läser detta kan göra skillnad. En stor del av prispengarna (250000 av totalt 1000000 USD) fördelas efter hur allmänheten röstar på finalisterna. Alla som vill kan rösta en gång per vecka fram till och med den 13 juni 2016.

Ett klick kan göra stor skillnad. Finansiering från The Venture skulle användas för att stärka varumärket och närvaron på sociala medier, samt förbättra vårt världsomspännande distributionssystem. Med dessa förutsättningar kan vi öka försäljningen med 100 procent inom de kommande två åren. Så var med och skapa berättelsen om Wakami -  använd din röst!

Wakami-teamet

[representerade i Sverige genom  Masomenos]

Magdalena.The Ventures röstsida kräver först ett klick för röstningen (där du identifierar dig via Facebook) - sedan direkt därefter en bekräftelse.