Ledarskapscentrum

Är det dags för en ny kreativ revolution?

Blogginlägg   •   Feb 22, 2013 13:58 CET

Detta är en öppen frågeställning till reklambyråer, annonsbyråer, PR-byråer, webbyråer, (strategiska) kommunikationsbyråer, marknadskommunikationsbyråer, mediebyråer, annonsbyråer, marknadsbyråer, produktionsbyråer och alla andra byråer som också verkar inom den så kallade ”kreativa” näringen – det kan nämligen vara lite svårt att inkludera alla olika byrå-benämningar inom er bransch. Jag ska vara ärlig. Jag gillar er. Ni är hippa och coola och på och nu.

Men jag undrar allt oftare vad det egentligen är ni gör? Jag har sett era vita väggar, era betonggolv, era cyklar inne på kontoret, era färgglada puffar, era mjuka stora tofflor, era skateboards och den ”sköna” stämningen, där alla ska pitcha allt ifrån budskap till var lunchen skall inmundigas i sann och ironisk ”Mad Men-anda”. Jag har hört er pitcha om ännu en Facebook-sida, om ännu en guerilla-kampanj, ännu en lustig användning av Twitter.

Men det betyder inte att jag är övertygad. Tro det eller ej, jag följer också med branschen. Jag har böckerna hemma, både de där med 1960-talets kreativa revolution på Madison Avenue och de nyare som upphetsat förklarar hur det sociala och det digitala förändrar ALLT. PRECIS ALLT!! Jag har dessutom läst de små, käcka böckerna som har jätteliten text och en layout som är just så där crazy att man ska märka att ni är kreativa. KREATIVA!!

Jo, ni tillhör den kreativa industrin. En stor del av ert arbete borde handla om att frambringa nya ideér, om att vara originell och unik. Men ibland undrar man ju. Ni verkar jobba så hårt på att vara så olik de andra byråerna att resultatet ironiskt nog ofta blir att ni ser serieidentiska ut i era försök att sticka ut. Jag har hört er pitcha samma idéer om och om igen, och alltid de coola idéerna, de som vi redan läste om i AdWeek och Fast Company förra månaden. Eller, när ni blir alldeles särskilt fnissiga, idéer vi känner igen från Ogilvy och Bernbach. Visst, “lite skönt retro” låter ju bättre än “skit vi snodde”, men kan vi komma överens om att jag i så fall betalar enligt 1960-talets taxa?
Vidare så undrar jag varför varje byrå alltid vill börja om från början och tycker att det vi gjort tidigare med andra byråer inte är värt något? Visst, ni vill bevisa att ni är unika, att ni är viktiga, att ni tar in något “nytt”, men egentligen intresserar det inte mig. Jag vill ha resultat, och har ibland svårt att förstå varför er rakaste väg till resultat alltid verkar vara att börja från noll?

Jag har också svårt att förstå varför det verkar så viktigt att kommunicera vilka priser ni vunnit i era interna branschtävlingar. Ibland känns det som att det verkar viktigare än att kommunicera vad ni kan hjälpa mig som kund med, vilket påtalades redan 1963 av David Ogilvy i den klassiska ”Confessions of an Advertising Man”.

Nu är det ju så att jag vet hur mycket ni älskar TV-serien Mad Men, för jag har sprungit på tillställningar som lite hippt och ironiskt lånar från denna. Jag gillar också serien. Men jag vet också att den utspelas i den kreativa revolutionens tid på Madison Avenue, eran när reklamare faktiskt förändrade branschen och för tiden radikala metoder och arbetssätt växte fram – också vad gällde resultaten.

Jag, kunden, hoppas därför nu 2013 på något av en ny kreativ revolution inom reklambranschen. Det börjar vara dags nu, för det 50 år sedan den förra. Denna frågeställning från en klient avslutas därför med en förhoppning om att få höra av en byrå som inte främst fokuserar på sina egna vunna reklampriser eller utseendet på deras kontor eller deras egen hipsterfagra attityd. Behåll för all del den sköna stämningen och de färgglada puffarna, men jag önskade vi också hade tid med en mera evidensbaserad ansats vad gäller vårt företags utmaningar inom kommunikation och marknadsföring. Och kan vi inte bara komma överens om att kalla byråerna för samma sak? Det är inte i att komma på ännu fler byråbenämningar ni behöver vara kreativa. I den frågan var det enklare på 1960-talet då det kort och gott hette reklambyrå.

Vänliga hälsningar från kunden
Mikael Nygren