Inhouse

Är din karriär avstannad?

Blogginlägg   •   Maj 28, 2014 11:05 CEST

Är din karriär bättre idag än vad den var för ett år sedan? Vet du om du har bättre karriärmöjligheter nu än för ett år sedan? Vet du om att du har fastnat i ditt jobb? Eller ännu värre, om du har hamnat i en återvändsgränd? Det finns ett par informativa sätt som kan upplysa dig om du bara trampar vatten i en karriärdröm.

Du utför fortfarande samma saker

Har din arbetsbeskrivning eller befattning inte förändrats under några år? Om så är fallet, kan det vara dags att utvärdera din roll i företaget. Detta kan vara en stor röd flagga, om ledningen inte kan se dig i andra roller eller att du är lämpad för en högre position med högre lön. Detta kan dock också bero på att du är så perfekt för din nuvarande roll att de inte ens kan föreställa dig göra något annat. Om detta stör dig, tala om för dem att du har ambition att klättra i bolaget och be dem om olika förslag där utbildning kan ingå; t ex på IHM.

Utestängd

Har du varit inbjuden till många lednings- eller affärsområdesmöten, men inte längre? Detta är ett stort tecken på att du inte längre är en viktig medlem i teamet och har nått ett vänteläge i ditt nuvarande jobb. Om du inte längre är inkluderad i möten eller andra händelser som du en gång deltog i, kan du räkna med att du inte kommer att röra dig uppåt i företaget.

Förbisedd

Du börjar märka att folk som anställdes efter dig får lönehöjningar och befordran, men inte du. Om du har varit eller är ständigt förbisedd till förmån till nyanställda, då är du definitivt i en avstannad karriär och kommer sannolikt inte att se någon rörlighet framåt. Detta är ett mycket dåligt karriärtecken.

Jobb utan förändring

Har du gått från ett jobb till ett annat utan någon förändring i lön eller befattning? Har du under det senaste året ökat din sysselsättning med över 50% så kanske det nödvändigtvis inte berättigar en lönehöjning, men förhoppningsvis någon slags förändring.  Om du fortfarande får samma lön som du fick för flera år sedan oavsett vilket företag du jobbar på, så har du fastnat i en sk horisontell utveckling, en som uppenbart visar tecken på en avstannad karriär.

Ångest och förtvivlan

Ibland så kan man bara se om du är i en avstannad karriär genom hur du mår. Om du hatar att gå till jobbet, ryser över dess existens och endast väntar på att klockan ska slå 17:00, så kan din karriär ha fastnat. Många gånger kommer den anställde att känna sig som ett offer när någon annans stigande karriär visar honom eller henne som en hjälte.
Lev inte med en avstannad karriär, det finns gott om tid för förändring. Kom igång och åtgärda alla dessa varningssignaler så att din karriär kan ta fart. Om du inte ser ett sätt att ta dig ur återvändsgränden, överväg en ny karriär.  Bara du kan avgöra vilka av dessa beslut är det rätta för dig.

För att hjälpa dig på traven och att byta upp dig till nästa steg i karriären kan Inhouse genom karriärrådgivning identifiera ditt nästa karriärsteg, kommunicera din unika kompetens och att skapa en handlingsplan fram till drömjobbet. I momentet ingår även en genomgång av ditt CV, intervjuträning samt vägledning om de bästa sökvägarna. Kontakta Katharina Hjorth på Inhouse och få professionellt stöd med ökat självförtroende samt framgång i arbetssökandet till att hitta drömarbetsplatsen som resultat.