Tria Studentfacket

Är du en datatjej?

Blogginlägg   •   Feb 03, 2011 15:17 CET

I fredags var Tria med på en mässa i Uppsala med föreningen Datatjej. Det är en förening för tjejer som pluggar  data, IT, systemvetenskap och liknande ämnen. Tanken är att främja gemenskap mellan tjejer och kvinnor som har ett engagemang och ett intresse för data och IT, och att skapa ett nätverk med kontakter som alla kan använda sig av i arbetslivet.

Vi stöttar såklart detta fantastiska initiativ, och i fredags när de hade sin årliga konferens fanns vi på plats och granskade CVn och hjälpte till så gott vi kunde med information om facket.

På mässan var det dessutom många företag där som sökte kvinnliga civilingenjörer eller datavetare. Då denna arena tidigare varit väldigt mansdominerad är det kul att företagen ser att det finns kompetens att hämta även inom den andra hälften av befolkningen. Och företagen var väldigt intresserade! Flera företag gjorde reklam för sig genom att säga sig vara störst på att anställa kvinnliga IT-konsulter. Om det är just det som lockar de coola datatjejerna återstår dock att se.

Datatjej startade redan för 12 år sedan som nätverk eftersom det var så få tjejer som pluggade i varje klass. Det är fortfarande få tjejer men man kan verkligen föreställa sig att behovet var stort på den tiden. Att stötta och ge varandra inspiration att kunna stå upp för sig själv i en värld där teknisk kompetens under lång tid har tolkats som manligt, är väldigt bra och givande. Datatjejerna hjälper också varandra med nätverk och kontakter i arbetslivet.

Vi är stolta över att ha fått vara med och vi önskar datatjejerna all lycka i framtiden!