Alerta Bokförlaget

Är du rik eller fattig, från nord eller syd? Tillhör du världens vinnare eller förlorare?

Blogginlägg   •   Feb 23, 2011 12:13 CET

På emigrationsmässan i holländska Utrecht värvar Sverige sedan ett antal år tillbaka hugade invandrare. Här har de svenska kommunerna möjlighet att skilja agnarna från vetet och locka till sig den arbetskraft som bäst passar in i vårt kulturella levnadsmönster.  Och det är minsann vem som helst som förväntas komma hit. Familjer med god utbildning erbjuds "förstaklasslotter" i Sveriges nationella lotteri.

Men i Sverige finns det ju redan gott om välutbildade arbetslösa personer, såväl infödda som invandrade, som idag kör taxi eller arbetar på byggen. De borde väl i rättvisans namn erbjudas jobben först.

Berömda sångare, målare, diktare, tänkare och vetenskapsmän ja, även utländska fotbolls- och andra proffs är alla hjärtligt välkomna, då de med sitt konstnärliga, vetenskapliga eller sportliga skapande bidrar till att förbättra vårt anseende i världen.

Utlänningar är även välkomna hit om de kommer som arbetsgivare. Utländska arbetsgivare, kapitalstarka personer och internationella företag som önskar föröka sitt kapital genom ”svensk” arbetskraft är hjärtligt välkomna att stanna här hos oss.

Kära turister, ni får också gärna bidra till att förbättra vår bruttonationalinkomst. Även om ni är araber. Vem frågar er, om ni är penningstarka personer, om bakgrund och avsikt? Blir det brist på inhemska akademiker lockas begåvningar utifrån till våra universitet i förhoppning om att dra nytta av dem efter utbildningen och kunna ge dem ett ”blått kort”. Att det då sker en brain-drain i dessa personers hemländer, bryr vi oss inte om.

Men vore det inte en god biståndstanke att just främja och uppmuntra återvändandet av utbildade ingenjörer och andra yrkesgrupper till utvecklingsländerna?

Vid EU-s gränsstationer kontrollerar gränspolis att människor utifrån inte olovandes tränger sig in genom pärleporten. Där krockar länder och kulturer med varandra. Med ”kulturer” avser jag inte endast traditionellt betingade levnadsvanor, utan även stadier av ekonomisk och teknologisk utveckling.  Hit men inte längre, ett steg till och du är inkräktare, ett steg till och du är i en annan värld med andra koder. Ett steg till och du kanske blir baktalad för det som var norm på andra sidan gränsen. Ett steg till och du är en oönskad främling i en främmande värld. Ett steg till och du  kan förvänta dig nålstick, hugg och utvisning. Att känna sig som främling är det vidrigaste under solen. Redan de gamla grekerna kallade främlingarna för barbarer, men erbjöd dem ändå gästfrihet.

Grekland och Malta översvämmas av människor som inte vill något annat än att förbättra sina livsvillkor precis som vi helsvenskar i Mobergs utvandrarromaner. Men det var ju en annan femma, förstås!

Lilian O. Montmar, författare