Inhouse

Är du säljare och ny på jobbet? Skapa de rätta förutsättningarna för att lyckas

Blogginlägg   •   Aug 27, 2013 14:52 CEST

Första dagen på ditt nya jobb. Du har fjärilar i magen och förväntansfull inför dina nya utmaningar. Men det gäller att det finns ordentliga förutsättningar för en bra start, något som du ska diskutera med din arbetsgivare redan innan du skriver på kontraktet.

Det är viktigt att från första dagen på ett nytt jobb visa både intresse och en vilja att lära känna företaget. Vilken kultur präglar företaget? Vilka mål och visioner ska ni jobba mot och vilka förväntningar har arbetsgivaren på dig och din roll?

Som säljare, oavsett typ av tjänst, är det kanske viktigaste att lära känna dina kunder. Har du fått en kundportfölj att jobba mot ska största delen av din första tid ägnas åt att sätta dig in i kundernas verksamhet. Hur ser deras köpprocess ut. Vilka personer har din företrädare träffat och hur har kommunikationen sett ut? Identifiera det och boka så snabbt som möjligt ett fysiskt möte för att skapa kontakt. Nöj dig inte med ett telefonsamtal. Det är både oprofessionellt och opersonligt.

Nu finns det tyvärr alldeles för få företag som sköter kundhistoriken på ett bra och pedagogiskt sätt. Är det så på din arbetsplats? Ta i så fall tillfället i akt och visa din initiativförmåga och skapa rutiner för hur det ska skötas i framtiden. Ingen chef säger nej till det.

Ett introduktionsprogram är A&O

Men det viktigaste för att kunna sätta dig in i dina nya arbetsuppgifter, lära känna medarbetarna, företagets kultur och få en klar bild av vad ni tillsammans ska göra för att nå era mål, är introduktionen. Hos större företag är ett ordentligt introduktionsprogram inget ovanligt, där är det mer av en självklarhet. Hos mellanstora företag råder det fortsatt stor brist på en bra introduktion där du som säljare, redan innan du tagit dina första steg i lokalen, har fått bra förutsättningar för att enkelt sätta dig in i arbetet. En sådan enkel sak som en ledig arbetsplats och en telefon kan göra mycket, men det krävs mer av din nya arbetsgivare för att du ska få de bästa förutsättningarna.

I en perfekt värld har din chef sett till att boka in möten med personer på arbetsplatsen som du måste träffa för att du på ett smidigt sätt ska kunna börja jobba effektivt redan från början. Det kan till exempel vara ett möte med en key account manager som berättar om sitt arbetssätt och ger sin bild av hur denne hanterar säljprocessen mot kunden. Du ska träffa personer som du kommer att ha ett nära samarbete med och som du behöver information av för att kunna gå vidare. Även personer du inte kommer att jobba tillsammans med kan vara viktiga att träffa. Dels för att lära känna personerna, men också för att du ska kunna få en bra och mångsidig bild av företagskulturen.

Många företag jobbar också med cross-sale. Det vill säga att olika säljare jobbar med en och samma kund. Kanske har din nya arbetsgivare olika affärsområden? En kund som köper en tjänst av din kollega kanske också skulle vara intresserad av tjänster som du representerar? Då är ett möte för att gå igenom företagets kunder och hur ni tillsammans kan jobba målinriktat och strategiskt det minsta du kan begära.

Har ni inte kommit överens om ett introduktionsprogram när du skriver under anställningsavtalet kan det vara för sent när du väl är på plats. Finns det inget schema när du börjar ska du skapa ett själv. Se till att identifiera nyckelpersoner och boka möten. Bjud ut dem på lunch eller fika utanför kontorets dörrar. En avslappnad miljö gör det lättare att lära känna personen på bästa sätt. Det visar dessutom att du är initiativrik och att du vill skapa en grund för framgång hos din nya arbetsgivare.

3 tips för succé på nya jobbet

Gör en plan för din första tid

1. Lär känna kunderna. Läs på om kundernas verksamhet. Boka så snabbt som möjligt in ett fysiskt möte. Om det inte finns några rutiner för att sköta kundhistoriken – skapa nya.

2. Lär känna medarbetarna. Identifiera nyckelpersoner. Bjud på lunch i avslappnad miljö.

3. Lär känna företaget. Boka in möten även med personer du inte kommer att jobba med. Det ger dig en mångsidig bild av företagskulturen.

Thomas Nyström, affärsområdesansvarig på Inhouse Försäljning, bloggar på Säljarnas kring tips och karriärutveckling för säljare.