Volontärresor AB

Anna Johansson matade jaguarer i Curitiba!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2012 14:39 CEST

Anna hade aldrig varit i Latinamerika när hon for till Brasilien för att jobba på vårt jaguarprojekt i Curitiba. Innan hon åkte iväg var hon lite orolig för hur hon skulle klara sig utan att kunna portugisiska – hon var också lite orolig för hur det skulle bli att resa helt ensam! Men hennes oro var helt obefogad och hon kände sig väl omhändertagen hela tiden.

Så här beskriver hon projektet med egna ord:
”Denna oas – Jaguar Breeding Centre – ligger ca 40 min från Curitiba. Ett växt och djurrike med både frigående och inhägnade djur. Hit kommer olika djur som på något sätt utsatts för stressade situationer eller hittats skadade eller som tillfångatagits av polisen från svarta marknaden. Här finns också en mängd olika utrotningshotade djur och man försöker att reproducera arterna för att de inte ska dö ut. Många av djuren (speciellt fåglarna) kan de släppa ut i det vilda igen efter att de kommit till området. Här jobbar biologer och ibland veterinärer vid behov. Djuren behöver dagligen underhåll och uppgifterna består till större delen av att göra i ordning mat (frukt, grönsaker, djurfoder, mediciner….) till djuren och rengöra deras burar. Det är en mycket modern anläggning. Varje vecka hämtas donerad frukt från olika supermarkets och under veckorna kommer det beställd påfyllning. Det finns mycket tid till att kela med djuren och bli inte förvånad om du har tre papegojor på huvudet när du rengör deras bur.

Ägarna är ett läkarpar som har ett eget hus på området där de är på helgerna. Under veckorna bor och jobbar de i Curitiba. De är otroligt engagerade och väldigt gästvänliga. Området är gigantiskt och själva projektområdet har höga murar runt sig med bevakningskameror och många av de anställda bor på området. Volontärboendet har mycket hög standard. Man bor i ett hus (byggt 2010) som har två sovrum med 5 sängar och badrum i anslutning till varje sovrum. Man delar kök, matplats och vardagsrum och där finns dator med internetuppkoppling (något trög), TV, DVD-spelare och mängder med filmer. En balkong i anslutning till sovrummen och en altan med hängmatta vid entrén. Vegetarisk mat kan tillgodoses då jag åt det hela veckan. Brasilien är ett stort kött-land så man får vara lite kreativ med maten bara. Man lagar maten tillsammans i det gemensamma köket.

Man får vara beredd på att man kan komma att vara ensam volontär under en tid så man bör inte vara mörkrädd då området blir väldigt mörkt och tyst på kvällen när de anställda gått hem, dock bor flera av de precis utanför murarna. Ta med ordentligt med böcker för det finns inget att göra under kvällarna förutom att umgås, titta på tv och surfa och läsa. Det är tidiga morgonar (7-17) och under helgerna kommer lokala volontärer tidigt på mornarna och eftersom köket ligger i samma byggnad som volontärboendet (det är väldigt lyhört) så bör man vara beredd på att vakna i samband med att de anländer om man inte själv jobbar.

Behöver man något så införskaffas det. Det är en stor fördel om man pratar portugisiska då de flesta inte pratar ett ord engelska. Ägarna pratar dock bra engelska och av dem får du mycket information om de olika växt och djurarterna. Projektet startade för ca 10 år sedan när de tog hand om en jaguar och efter det har det fyllts på med djur. Fåglar och papegojor i många, många olika slag, 5st jaguarer varav två ungar födda oktober 2011, pumor, alligatorer, apor i många olika slag, myrslokar, uttrar, råddjur, vildhundar, vildkatter och flera olika lokala djur för att nämna några.”