Poolia

Ansök på rätt sätt – så fixar du drömjobbet

Blogginlägg   •   Aug 27, 2012 16:14 CEST

Vägen till drömjobbet går genom ett bra cv och en lyckad arbetsintervju. Men glöm heller inte bort den första löneförhandlingen, som ofta är den allra viktigaste. Så här skaffar du ditt nästa jobb – steg för steg.

1. Leta på flera platser.

Alla jobb utannonseras inte på samma ställen, så se till att kolla in alla de stora jobbdatabaserna och bemannings- och rekryteringsföretagen. Kika också regelbundet in på företagens egna sajter och se vilka jobb de annonserar ut där.

2. Skriv en ansökan som skiljer sig från mängden.

En unik jobbansökan är inte det lättaste att få ihop – framför inte när alla försöker göra precis detsamma. Men det finns två vanliga misstag som du kan vinna mycket på att undvika.

Många missar att skriva varför de söker arbetet – vilket är det mest centrala i hela ansökningsbrevet. Försöka att hitta tre anledningar till varför du vill ha jobbet. Det är bättre att vara övertydlig än för vag.
När du beskriver din tidigare arbetslivserfarenhet är det också viktigt att du faktiskt beskriver den, och inte bara listar en massa jobb. Ha gärna med formuleringar som ”resultat”, ”lärdomar” och ”utmaningar”. Alltför många skriver enbart VAD de arbetat med och lämnar då över tolkningsföreträdet till den som läser.

3. Lär dig att älska den viktigaste frågan.

Lyckas du så pass väl att du kallas till intervju, räcker det inte alltid att förlita sig på charm. En fråga i synnerhet ska du förbereda dig inför, och ha ett glasklart svar på: ”Varför ska vi anställa just dig?”
Att känna sig själv är en annan viktig del i intervjun, eftersom arbetsgivaren ofta vill få förståelse för vilka värderingar och drivkrafter som styr dig. Det är därför viktigt att du har koll på vad du skrivit i din ansökan och kan styrka de egenskaper du säger dig ha genom att exemplifiera med situationer.

4. Löneförhandla rätt.

Nu har du tagit dig hela vägen fram och blivit erbjuden jobbet. Då är det egentligen bara en fråga kvar att diskutera – lönen.
Om du lägger dig för lågt på en gång finns det en risk att du senare inte får upp lönen. Om du i stället lägger dig för högt kan du tappa trovärdighet om du sedan är beredd att acceptera en betydligt lägre lön.
Prata därför med folk som arbetar i din bransch, eller med ditt fackförbund, för att få en uppfattning om vilken lönenivå som är rimlig.