Relationsfabriken (RELFAB)

Använd dina data på rätt sätt och bli hjälte

Blogginlägg   •   Aug 13, 2012 21:13 CEST

Det är en hel del företag som använder olika analysverktyg för att övervaka trafiken på sin webbplats. Inte riktigt lika många har något verktyg för att se vilka det är, dvs. att spåra besökarnas IP-adress och därigenom se vilken Isp (Internet Service Provider) besökaren kommer från och i några fall vilket företag som har den IP-adressen.

Populärast av analysverktygen är Google Analytics för att se antalet besökare, hur många sidor de besökt, vilken källa besökaren kom från och vilket sökord som besökaren använde för att hitta till webbplatsen, för att nämna några möjligheter.

Allt det där är ju jättebra. Men den stora frågan är vad man gör med all den information som man har samlat in om besökaren? Tillhör du den skara som klipper in lite siffror i en presentation för att visa kollegor och chefer hur många fler besökare din webbplats har jämfört med förra månaden? Eller gissar ni hej vilt på vilket företag som har surfat till ditt företag via TeliaSoneras nät eller någon annan Isp?

Då är det dags för konvertering!

Publicera ett innehåll som du tror dina kunder vill ha på en landningssida. Det kan vara en digital broschyr, ett white paper, en podcast eller liknade. För att komma åt det måste då besökaren ge sig till känna. På så sätt får du in en e-postadress som du kan börja bearbeta med e-postmarknadsföring. Vi rekommenderar att du använder det som kallas progressive profiling och som enkelt översätts till gradvis insamling av data.  Ju färre fält besökaren måste fylla i, desto större chans att de fyller i formuläret. Nästa gång besökaren är inne på din sida och vill ladda ner något nytt dokument så kan du då be om för- och efternamn och vid nästa besök om företagets namn och efter det kanske vilken bransch eller antalet anställda. Det beror ju helt på vad du vill veta om besökaren och vad som är relevant för stunden och situationen. Progressive profiling är tyvärr en funktion som rätt få leverantörer av system för marketing automation eller inbound marketing erbjuder i dagsläget.

Det du gjort nu är de första stegen i en hel serie av budskap i en meningsfull logisk följd där varje steg ska påverka besökaren i rätt riktning och lite närmare målet för hela processen. Det kan vara ett köp eller en anmälan till ett seminarium exempelvis. Med färdigt flöde på plats är det dags att aktivera det för att fungera per automatik, dvs. även när du ligger och sover  Vips har du nu börjat jobba med marketing automation som lite enkelt kan beskrivas som händelsestyrd kommunikation på autopilot. Den lille besökaren som nu blivit ett lead fortsätter att bearbetas på dennes villkor genom riktade och såklart automatiserade budskap. Som du förstår tar ju inte allt slut bara för att din besökare faktiskt köper något av dig efter 4 veckor och X budskap. Självklart startar omgående nästa process av köphändelsen och målet nu är mersälj eller nästa köp. Du vet väl att någon som just köpt är den mest sannolika kandidaten till ett till köp! Det vet alla rävar i DM-branschen sedan tidigt 1900-tal. Det finns massa modeller för att beräkna sannolikhet för köp varav RFM-modellen (Recency Frequency Monetary) är den mest kända. Mer om det en annan gång.

Med ett väl fungerande marketing automationprogram kommer ditt lead att kvalificera sig själv  och dina säljare ökar sin avslutsfrekvens eftersom de bearbetar redan varma och kvalificerade leads.

Att du sedan bara behöver ettendaverktyg som hanterar IP-spårninganalys av dina ochkonkurrenters aktivitetermarketing automation och mycket annat gör att du förmodligen kommer billigare undan. Vem tror du blir hjälte på företaget? Du!