IL Recycling

ANVÄNDA KARTONGFÖRPACKNINGAR ÄR EN VÄRDEFULL RÅVARA

Blogginlägg   •   Mar 16, 2012 13:57 CET

I ett pressmeddelande berättar Tetra Pak och Världsnaturfonden WWF att de breddar sitt samarbete och satsar på att öka materialåtervinningen. Konsumenter, skolelever och de egna medarbetarna ska engageras. Svenskarna återvinner bara en av fyra kartongförpackningar för mjölk och juice idag, resten går till förbränning och energiåtervinning.

Tetra Pak har tillsammans med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, tagit fram en ny och mer tillförlitlig metod för att mäta återvinning av kartongförpackningar. Idag ligger återvinningsgraden på cirka 23 procent i Sverige. Det är lägre än man tidigare trott och innebär att stora råvaruresurser går till spillo då mjölk-, fil- och juiceförpackningar inte blir returfiber i nya produkter. I Europa återvanns i genomsnitt 36 procent under 2010, alltså klart mer än i Sverige. Läs hela pressmeddelandet

Vi på IL Recycling arbetar varje dag med att få bostäder och företag att återvinna alla sina värdefulla material och välkomnar såklart denna sortens engagemang. Om du också känner att du vill bli bättre på att återvinna, tveka inte att kontakta oss så berättar vi mer vad vi kan hjälpa dig och din verksamhet med.