Gotosweden

Appar har inget med teknik att göra

Blogginlägg  •  2011-09-26 13:28 CEST

Antalet smarta telefoner öker med 55% per år inom EU. Man räknar att denna ökning kommer att hålla i sig årsvis ända till 2015. För Sveriges del skulle detta i teorin innebära närmare sex miljoner smarta telefoner. Till allt detta kommer läsplattor som ännu inte finns med i statistiken. Denna lavinartade ökning skapar ett allt mer ökande intresse att skapa mobilappar. Detta får mig att fundera lite kring apparnas funktionalitet och syfte. Den senaste veckan har jag reagerat över två nya appar. Den ena är den lokala Ica affären som valt att göra en app för att kunden skall kunna hålla ordning på inköpslistor och även söka efter varor i butiken. Den andra appen är det börsnoterade bolaget Concordia som valt att informera om sina tankers via en ny app. Jag måste ställa mig frågan - Varför då? Varför gör Ica en app? Varför gör Concordia en app?

En app har inget med teknik att göra. En app har bara med syfte och innehåll att göra. En app är ingen hemsida för mobila enheter. En app är ett verktyg och måste ha ett syfte. Vem kunde tro att världens mest populära app skulle handla om arga fåglar som man lägger i stor slangbella för att sedan skjuta sönder olika träställningar...? Tekniskt är detta ganska enkel teknik men syftet är solklart, det är ett simpelt spel. I hasorna på Angry Birds kommer nu Wordfued som även detta är ett gammalt spel vid namn Alfapet som man moderniserat och anpassat för en app. Syftet är solklart, spela med vänner och ha kul.

Andra populära appar är för väder, TV tablåer, adresssökningar, kartor, dokumenthantering, musik, film och liknande. För samtliga populära appar är syftet väldigt tydligt och innehållet är användbart. Användarna dömer hårt och skoningslöst. Finns det ingen nytta eller syfte med appen tar man bort den och sannolikheten att man hämtar hem den igen är ytterst liten.

En app är på kundens villkor. Om inte kunden gillar appen, raderar man appen. Vi har lärt oss att dela med oss, läsa det som intresserar oss, välja om vi vill ha push notiser och nyttja platsjänster. En app måste vara ett informativt verktyg med ett syfte. Just nu skall alla ha en app, det går inflation i appandet.

Gotosweden lanserar sin första app i mars 2012 och tankearbetet kring appen har varit i full gång sedan år tillbaka. Vi har kartlagt ett antal succefaktorer. Content is king, det måste vara ett bra och innehållsrikt innehåll. Gränsöverskridande, man vill ha en Sverigeapp där man hittar allt ifrån hotell till vandringleder och konstvandringar oberoende av läns- och kommungränser. Latjolajban, det måste vara kul att använda en app och det måste gå att dela med sig av sina upptäckter. Kunden i fokus, produkten skall i första hand attrahera kunden och utifrån det skall vi försöka anpassa så mycket som möjligt efter befintliga tekniker och miljöer.

Har du några tankar, tips och ideer så tveka inte att höra av dig till oss.

- Martin Guldbrandsen, VD, Gotosweden

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom