Odd Hill AB

Att använda sin webbplats (Del 1)

Blogginlägg   •   Sep 01, 2010 16:12 CEST

Att vara en webbyrå idag handlar om att se till hur våra kunder hanterar sin information och hur det går till när de behöver samla in information. Det ska egentligen inte vara några som helst problem med det, men förvånansvärt nog är det väldigt få som faktiskt lyckas förmedla och hämta in information på ett bra sätt.

Vad kan det vara för information som ska presenteras och utbytas då? Jo det kan vara t.ex. företagsinformation, produktspecifikationer, intresseanmälningar, adressregister, vägbeskrivningar, tabeller etc. Jag skulle kunna fortsätta ett par sidor till.

Allt ovan nämnt ska vara lätt att använda även för en person som inte har många timmar framför datorn. Där kommer användarvänligheten in i bilden. Men det är inte bara det som behövs. Man behöver även ha viljan att förenkla befintliga rutiner, man ska ha ett utbyte mellan de som vet vad som går att göra tekniskt och de som sitter på informationen.

Ett exempel på när det här lyckas är Svenska budo och kamsportsförbundets intranät. Vi fick för snart två år sedan äran att bygga upp deras nya hemsida, vilket var väldigt utmanande och kul. På hemsidan så skulle mycket information förmedlas och förbundet har också mycket information som de behöver samla in från sina medlemmar. Vi blev därför riktigt glada när de frågade oss om vi kunde göra deras klubbregister.

Det var ett tag sedan och vi arbetar fortfarande med att bit för bit förenkla för kansliet och medlemmarna. En av de senaste delarna var anmälan och hantering av tävlingskort. 2500 tävlingskort som är ett slags id-kort för att få tävla i kampsport har de hand om. Tidigare gick den som skulle ansöka in på sidan, skrev ut en blankett, klistrade på ett foto och postade det till kansliet som sedan skrev in det i en databas, skannade in fotot och blanketten och tryckte ut kortet.

Nu har de en lösning där alt sker via hemsidan, den sökande slipper gå till posten och kansliet kan ägna sig åt att sprida information om förbundet och bistå medlemmarna istället för att sitta och skriva in information i en databas och skanna foton.

När vi arbetar på sådana projekt blir jag lite extra stolt över mitt arbete, att göra så att monotont manuellt arbete försvinner är bland det bästa som finns.