Odd Hill AB

Att använda sin webbplats (del 2)

Blogginlägg   •   Nov 18, 2010 19:26 CET

I mitt förra blogginlägg kring hur man kan använda sin webbplats tog jag upp hur man kan minska manuellt arbete med hjälp av sin webbplats. Att minska arbete i form av inläggning av information är däremot bara en del av hur företag kan använda sin webbplats.

I det här inlägget tänkte jag koncentrera mig på hur en hemsida kan agera som ett säljstöd oavsett var i världen era säljare än befinner sig. Då menar jag inte det självklara som att företagets hemsida är ett av företagens ansikten utåt och att de flesta kunder efter ett säljsamtal/säljmöte går in och tittar på företagets hemsida. Utan hur man kan använda hemsidan i det dagliga säljarbetet.

De företag som säljer produkter ska givetvis visa upp sitt sortiment på sin webbplats. Som t.ex. en av våra kunder, Birramex. De är distributörer för flera av våra mest populära drycker.

När vi byggde om deras webbplats fördes hela sitt sortiment med bild, pris och beskrivning. Efter ett tag kontaktade de oss för att få PDF-mallar utformade för sina produkter där de kunde lägga in just bild, pris och beskrivning. Givetvis tyckte vi att det skulle vara onödigt arbete för dem att lägga in informationen två gånger om och behöva spara en massa PDF-filer överallt.

Lösningen blev att vi lät webbplatsen generera produktbladen baserat på informationen som då redan hade lagts in på hemsidan. Ni kan titta på resultatet själva på http://www.birramex.se/sortiment. Klicka på en produkt och ladda ner produktblad.

De slipper nu lägga in information på två ställen samtidigt samt att hålla reda på flera olika dokument. Men framför alt har nu deras säljare alltid tillgång till deras produktblad.

Det här är bara en liten del av vad man kan göra för att använda webbplatsen som säljstöd. När man gör en speciell inloggning för era säljare kan man göra allt säljmaterial tillgängligt för dem via webbplatsen. När hela produktsortimentet är inlagt med priser kan de snabbt och enkelt sätta ihop offerter till kunder (utformade enligt företagets grafiska profil). Man kan ge säljaren möjlighet att lägga in olika priser om man har olika prisnivåer till olika kundgrupper mm.

Att använda sin webbplats på rätt sätt är inte bara att effektivisera arbetsflöden utan också att se till att få ett försprång i försäljningen.