Sir John Group

Attityd 2013 - Företagaren som pratar om utanförskap och självkänsla

Blogginlägg   •   Aug 15, 2013 15:52 CEST

Något att fundera över..

Många gånger har man suttit och funderat på dom svar som kommit i media eller i forskningsmaterial under åren hur vår attityd har förändrats. Det ena efter det andra svaret har framkommit och alla har dom olika svar.

Myndigheterna spenderar minst flera miljarder årligen på att försöka påverka våra attityder, enligt flera olika rapporter. Vi diskuterar om ”värdegrunder” och hur samhället förändras till det bättre, samtidigt att allt fler slås ut idag när det gäller arbete och bekantskapskrets.

Media kör sitt race genom att mata med elände och hur svårt det är på arbetsmarknaden eller lönsamheten sviker. Andra försöker hitta knep på att få oss att gå på det ena eller det andra i köpväg eller grupptryck eller kompisars tjöt att vi måste ju bara ha det.

Är pengarnas makt så stor att människan bara blir mindre och mindre i jämförelse för varje dag som går? Ja, tyvärr är det nog så när man ser hetsjakten på den nya bilen, senaste tv:n eller den dyra semestern långt bort är ett måste för att ha något att berätta bland vänner och arbetskamrater. Eller att företag lägger ner för att dom säger att det beror på lönsamhet mer än att det skall höja aktieutdelningen. Vart kommer kompetens/yrkeskunnande, välfärd samt mycket mer in. En enda ond spiral som kan sluta hur som helst enligt min mening.

Det som slår mig mest är människors ovilja att hjälpa andra vid svåra situationer. Vad brukar man få höra, det får någon annan ta för jag har inte tid eller om jag lägger mig i så kan jag bli indragen. Som tur är så finns det människor som ser det som sin plikt att hjälpa till även i svåra situationer och inte bara åka eller gå vidare och låta någon annan ta i saken.

Skall väl inte vara för hård mot människor då jag själv är en sådan, för vi har ju bara markerat in vårt revir och nåde den som kommer över den linjen.

Vi människor är djur i alla delar och det finns två människoraser enligt mig, dom som vill vara i grupp eller den som vill vara själv. Dock kan man säga att dom tänker lika på flera sätt, en av sakerna är att vi hatar förändringar...

Hur gör man för att förändra detta....

Thorbjörn Karlsson | http://pippibla.hemsida24.se/