Tria Studentfacket

Avtal 2010 – det gäller din framtid!

Blogginlägg   •   Okt 11, 2010 12:42 CEST

Funderar du på att jobba inom staten i framtiden? Kanske inom kultursektorn, på Fiskeriverket eller Läkemedelsverket? Då kommer du att beröras av den avtalsrörelse som pågår inom staten just nu där de fackliga organisationerna förhandlar med Arbetsgivarverket, som är den statliga arbetsgivarorganisationen för myndigheterna, om framtidens villkor och löner.

Det Fackförbundet ST och ett antal andra förbund förhandlar om är de två centrala avtalen, ett om löner och ett om de allmänna anställningsvillkoren på statens alla myndigheter. Löneavtalet, som heter RALS, innehåller bland annat regler för hur lokala förhandlingar ska gå till och garantier för löneutvecklingen. Avtalet om anställningsvillkor, som heter ALFA, behandlar vad som ska gälla kring arbetstid, semester, övertid och väldigt mycket annat som berör din anställning.

Eftersom staten är stor och det finns många fackliga organisationer som berörs så samarbetar de inom nåt som kallas OFR, och som står för Offentliganställdas Förhandlingsråd. Förutom Fackförbundet ST så ingår exempelvis Polisförbundet, Försvarsförbundet och Lärarförbundet. Om du är nyfiken på detaljerna kring hur samarbetet ser ut kan du läsa mer på OFRs hemsida.

Avtalsrörelsen inom staten har pågått sen i somras och har varit intensiv. Parterna, dvs arbetsgivare och fackliga organisationer, började väldigt långt ifrån varandra. Exempelvis ville arbetsgivaren ha sifferlösa avtal (vilket innebär att man inte sätter några siffror på hur mycket löneökning individen ska få) och minskat fackligt inflytandet, medan Fackförbundet ST och de andra fackförbunden tvärtom vill ha garanterade årliga löneökningar och såklart bevarat fackligt inflytande!

Just nu är förhandlingarna i slutskedet och det sägs att Arbetsgivarverket har släppt kravet på sifferlösa avtal, men än så länge inget är klart.  På Fackförbundet STs hemsida kan du följa utvecklingen och hålla dig uppdaterad!