JAK Medlemsbank

Bankägare samlades till JAKs årsstämma

Blogginlägg   •   Apr 24, 2013 10:29 CEST

Inspirerad och utmattad är jag hemma efter en helg i Stockholm. Tillsammans med andra medlemmar och ägare av JAK Medlemsbank var jag där för den årliga föreningsstämman, vårt högsta beslutande organ. Vi samlades för att diskutera allt från JAKs strategi, vår lånekostnad, intersektionalitet, lika lön och lokal ekonomi till hur demokratin ser ut i organisationen, kontanthantering och hur kommande kortlösning ska se ut.

Både i Sverige och i världen är vi många som inte gillar det här med bankernas bristande ansvarstagande, höga bonusar, bristande öppenhet, girighet och stora vinster. Som inte heller tycker att det är kortsiktighet och girighet som ska premieras eller att antalet hjärnceller ökar med antalet intjänade kronor.

I JAK Medlemsbank visar vi att det går att organisera ekonomin på annat sätt. Att även ekonomin kan lyda under demokratins goda principer. Ekonomi är – eller åtminstone borde vara – något alla kan vara med och diskutera.

Som vanligt gick inte alla beslut på stämman så som jag hade önskat. En del argumentation blev jag inspirerad och övertygad av och annan höll jag inte alls med om. Som det ska vara.

Hela JAK Medlemsbanks idé bygger på demokrati och transparens. Och på att medlemmar sparar och lånar av varandra utan krav på vinst. Så enkelt. Det är inte en lösning på alla problem, men som jag ser det en viktig pusselbit för en mer rättvis och demokratisk ekonomi.

Nu är det styrelsens uppgift att ta hand om alla de uppdrag som gavs och se till att hålla en hög kvalitet på verksamheten även under detta år. Om ett år ses vi för föreningsstämma igen, men innan dess har vi en lång rad kurser, seminarier och andra arrangemang runt om i Sverige.

Du är välkommen om du vill!

Karin Nordström,

Stf VD