Karlsson's Hjälpande hand

Banken sitter på mina pengar

Blogginlägg   •   Nov 05, 2010 08:44 CET

Jag hade för mig att finansinspektionen har lämnat direktiv till hur överföring av pengar mellan banker ska gå till i Sverige. Och man sa att det inte skulle få ta längre tid än 24 timmar.

Visserligen kan bankerna sköta det snabbare än så eftersom internet finns tillgängligt för alla. Detta skulle kunna ske inom någon minut. Men icke! I dag så sitter bankerna på pengarna i 3 dagar (bankdagar) vilket innebär att helger inte är inräknade. Vad gör då banken med mina pengar under den här tiden?
Jo man lånar ut pengarna till mycket hög ränta och tjänar pengar på mina pengar, men inte får jag någon ränta för det! Det är ju helt klart jag som ska ha räntevinsten på dessa lån eftersom det är mina pengar.
Men bankerna betalar inte ens ut ränta på sparade pengar så det är ett system som inte funkar.
Däremot om jag skulle låna pengar av banken så vill dom ha ränta från mig. Detta förstår jag inte och jag förstår inte att ingen annan opponerar sig mot detta.

Finansinspektionen dom bryr sig inte alls, eftersom dom anser att det är en skälig ersättning till banken, men vad är en skälig ersättning till oss sparare då? Det är alltså ingenting!
Bankerna har för stor makt i penningpolitiken och dom kan bete sig som dom vill för att tillsysnsmyndigheten står helt på bankernas sida, detta troligtvis på grund av maktfördelningen här i landet. Det är ju kapitalisterna som styr AB Sverige nu och då har vi småsparare inget att säga till om.

Jag vill se en ändring av detta och att bakerna gör miljard vinster kan jag förstå eftersom man inte betalar ut ränta på inlånade pengar.

Inte rättvist!