Tria Studentfacket

Behöver en miljon extra i lön, tack!

Blogginlägg   •   Feb 07, 2011 15:14 CET

I helgen träffade jag en vän som just blivit erbjuden ett toppjobb på ett asbra företag. Hon ville såklart ha jobbet, men eftersom hon har koll så ställde hon frågorna som många glömmer: Har ni kollektivavtal? Får man tjänstepension?

Svaret på båda frågorna var nej. Vi satte oss och googlade. Vad innebär det egentligen för henne i reda pengar? Hur mycket måste hon själv spara för att täcka upp för det som hon inte får i tjänstepension?

I pyramiden syns att det är en ganska stor del av pensionen som består av tjänstepension. Det är den del av pensionen som arbetsgivare betalar ut och som du är garanterad om företaget har kollektivavtal.  Även om företaget inte har kollektivavtal kan den betala ut tjänstepension, men det är svårt att kontrollera. Om arbetsgivaren låter bli att betala så finns det ingen garanti för dig att få ut dom pengarna.

En snabb titt på Facket Förändras hemsida gör oss ganska stressade. Om man arbetar på ett företag som har kollektivavtal och man får tjänstepension genom den (och tjänar runt 35 000 i månaden) så får man ca en miljon kronor i tjänstepension. Det här är pengar som min vän inte får. Hon är 28 år och om vi då tänker att hon jobbar i 37 år till så måste hon spara 2250 kronor i månaden (1 000 000 / 444 månader) för att få lika mycket pengar när hon pensioneras. Det går bra för henne nu men det kan ju komma tider när man måste snåla lite, man kanske till exempel väljer att skaffa barn.

Eftersom vi kollade upp det här kan hon gå till sin framtida arbetsgivare och kräva högre lön innan hon tackar ja till jobbet. Hon måste ju ta ansvar för sitt eget sparande! Det som gjorde oss oroliga var dock att arbetsgivaren hade verkat så förvånad när hon frågade om tjänstepension. Troligen var hon den första. Frågan är om de andra på arbetsplatsen ens vet om vad de missar.