Bergsäker AB

Bergsäker bloggen - Region Öst

Blogginlägg   •   Jan 23, 2014 10:07 CET

Det här är den första bloggen från Bergsäker – tanken är att varje region ska bidra varje månad. Region Öst fick den stora äran att börja. Så då kör vi.

Vårterminen 2014 har nu dragit i gång, precis som den riktiga vintern. Den riktiga vintern, med snö och kallt, vilket gör att det blir lite ljusare. Det gillar åtminstone jag.
Terminsstart brukar betyda att det händer nya saker, i skolan var det nytt schema och kanske en och annan klasskamrat som kom till eller hade fallit bort.
Så är det även på Solna Strandväg – vi har fem nya arbetskamrater, Zahra (projektledare), Filip (säljare), Calle, Claes och Micke (besiktningsmän). De kommer att bli en stor tillgång för region Öst och bidra till vår kompetens!

Vad händer i övrigt då? Både det ena och det andra. Till exempel detta: på bilden (se bilden ovan) kan man se någon, troligen Tomas, som kryper runt mellan eternitskivor och granit. Därav andningsmasken. Alltså en bergbesiktning, vilket vi måste göra med jämna mellanrum efter sprängningar ovanför detta bergrum. Det här uppdraget räknas som ett av våra ”mönsterjobb”, d.v.s. att killarna får kvardröjande mönster i ansiktet av masken…

På många av våra uppdrag hamnar vi på ställen där inte så många personer rör sig, ställen med speciell utsikt. Här har Claes fotograferat (se länken Claes) vad som en gång var AIKs hemmaplan – Råsunda fotbollsstadion. Snart kommer utsikten att ändras ännu en gång, det kommer (såklart) att byggas på platsen, så passa på att titta!

På återläsande / Niklas