Nyhetsbrevet Vi Resenärer

Blogginlägg: Låt Vattenfall eller Fortum överta Trafikverkets elförsörjning

Blogginlägg   •   Jul 12, 2012 21:26 CEST

Foto: Trafikverket

Just nu, torsdag kväll, är det stopp i all tågtrafik mellan Stockholm Central och norrut mot Uppsala. Stoppet omfattar SL:s pendeltåg mellan Stockholm och Märsta, flygtågen mellan Stockholm och Arlanda samt all SJ:s trafik norr om Stockholm. Tågbolagen meddelar att det nu kl 21.00 inte finns någon prognos på när elen kan komma tillbaka.

Det är inte första gången som det brister i elförsörjningen. För någon månad sedan var det totalstopp kring Centralen på grund av en brand i ett av Trafikverkets ställverk.

Vi har tidigare skrivit om att tågtrafiken i vårt land hänger på en mycket skör tråd. Det värsta är att ingen gör något åt detta.

När Trafikverket eller SJ går ut och säger att det är brist på spår, då får de gehör. Det tycks alla förstå och på den vägen kom beslutet om att lägga 17 miljarder på två pendeltågsspår under Stockholm city.

Nu är det dags att lyfta fram elförsörjningen som det stora problemet för dagens tågtrafik. Det första som måste göras är att skapa reservsystem. I dag räcker det med ett enda elfel för att all trafik ska stanna.

Är det så att Trafikverket inte hara de kunskaper som krävs för ge tågen en trygg elförsörjning?  De bästa kunskaperna finns sannolikt hos Vattenfall, Fortum eller hos annat ledande elbolag.

Jan-Åke Bosell
Trafikskribent