Axiell Media AB

​Bok & Bibliotek 2014

Blogginlägg   •   Sep 24, 2014 12:13 CEST

Då var det dags för årets höjdpunkt i bokbranschen igen, Bokmässan i Göteborg! Elib finns på plats i monterF02:43 vid Digitala Torget i F-hallen. Välkomna förbi för att prata digitala böcker, klämma på läsplattor, eller ställa frågor i allmänhet!

Till vår stora glädje fortsätter Bok & Bibliotek att satsa stort på digitala böcker i år med Digitala Torget där man kan träffa innovativa företag, prova på att läsa digitalt, lyssna på intressanta föredrag och njuta av fri WiFi. Vi har två programpunkter på Digitala Torgets scen:

Torsdag 12.00-12.20: Det digitala bibliotekets möjligheter

Elibs nya modell för digitala böcker som lanserades innan sommaren ger biblioteken nya möjligheter att arbeta aktivt med sitt utbud och möta sina låntagare på nätet. Py Söderström från Elib berättar om vad som är nytt och hur olika bibliotek har valt att lyfta fram e-böcker och ljudböcker för sina låntagare. Läs mer om detta här:Billigare och enklare med digitala böcker på biblioteken

Fredag 10.00-10.20: ElibU – om läsning i dagens skola

På Cecilia Härsings lektioner används inga fysiska böcker. Sedan det hela inleddes med ett läsprojekt kring Petters bok ”16 rader” har Cecilia fortsatt att arbeta med elevernas läsutveckling och vill ta avstamp i deras verklighet. Böckerna läses på iPad och redovisningen sker med Youtube-filmer och bloggposter. Några av fördelarna med e-böcker är att alla får tillgång till samma bok utan att läraren behöver jaga klassuppsättningar och att det går att skapa egna digitala bokhyllor till eleverna. Cecilia Härsing är svensklärare för åk 7-9 på Skogstorpsskolan i Eskilstuna.

Vi kommer även att finnas med på mässgolvet och på seminarier och följa vad som sägs och undras över bokbranschens utveckling. Bok & Bibliotek har även i år rekordmånga evenemang runt digitalt läsande. Du hittar hela schemat här. Uppdateringar kommer här på bloggen allt eftersom, samt givetvis löpande på vårt twitterkonto @elib_se.

Tankar från mässgolvet:

ElibU – om läsning i dagens skola. En sammanfattning av vad som sades på den mycket uppskattade presentationen på fredagen. Film kommer!

Digitala böcker – var står vi? En genomgång av hur marknaden ser ut idag i Sverige och utomlands, och vart den kan tänkas gå härifrån.

God mässa, och om det är något ni undrar över – kom förbi och säg hej!

Lite äldre länkar som fortfarande är intressanta:

Se vad vi skrev om Bokmässan i New York i våras.

Läs även vår bevakning av Bokmässan 2013, om fortfarande innehåller mycket relevant information:

Elibs nya biblioteksmodell – film och information från lördagens programpunkt.

Torsdag och fredag – vi går igenom intressanta saker som sagts på mässans två första dagar om skolans digitalisering och behovet av digital litteratur, och om den svenska e-boksmarknadens tillväxt.

Läget på E-boksmarknaden idag. Hur ser den digitala bokmarknaden ut, internationellt och i Sverige? Vilka erfarenheter har vi gjort runt digitalt läsande? Vad krävs för att en digital bokmarknad ska lyfta? Vi sammanfattar vad som hänt, varför det hänt, och varför den svenska e-boksmarknaden tar fart.

Digitala trender att hålla ögonen på. Vad diskuteras på den digital marknaden? Vad kommer att vara fokus de närmaste åren? Var får man veta mer? Vi erbjuder en liten blick in i framtiden och ger er tips på ställen där ni själva kan hänga med i utvecklingen.

ElibU-bloggen skriver vi lite mer om barns läsande och hur skolor kan dra nytta av digitalt läsande för att främja läskunnighet och läslust.