Bokia AB

Bokia.se bland Sveriges 100 bästa internetsajter

Blogginlägg   •   Nov 21, 2011 12:35 CET

Bokia.se fick dela på andraplatsen i kategorin e-handel när Internetworld den 15 december presenterade Sveriges 100 bästa internetsajter. Bokias bokhandel på nätet var utsedd som en av 17 föredömliga e-handlare.

Motiveringen till platsen på listan ser ut så här (från papperstidningen):

"Uppstickaren Bokia visar att bokhandeln på webben inte bara handlar om att tillhandahålla ett stort utbud utan om att faktiskt sälja böcker. Bokia jobbar bra med visuell inspiration och förstår att locka bokköparna genom enkla skyltningsknep. Det kan verka som småsaker att ge bokomslagen större utrymme och en snygg inramning i en digital bokhylla, och att jobba aktivt  med att sälja in sortimentet på andra sätt än bara "Nyheter" och "Bästsäljare", men tittar vi på konkurrenterna så gör dessa småknep stor skillnad."

Bokias styrka är alltså förmågan att fungera som en bokhandel på nätet, snarare än att vara en snygg sökmotor för böcker (störst utbud, lägst priser, nytt, populärt).

I en sammanfattning över trenderna på årets topp 100-lista menar Internetworld att de stora bokhandlarna på nätet äntligen fått konkurrens:

"Vi har flera år haft de stora webb­bokhandlarna på vår lista över årets besvikelser. I år visar två av dem att det går att ge oss bokköpare en livfull och inspirerande upplevelse när vi shoppar böcker på nätet. Pocket­shop.se och Bokia.se vågar göra urval och presenterar böckerna i igenkännande bokhyllor."

Jag är övertygad om att konkurrensen kommer att vara ännu starkare nästa år.