Element AB

Bowie och B2B Content Marketing

Blogginlägg   •   Mar 07, 2013 15:07 CET

Imorgon släpps ”The Next Day” – David Bowies första album på 10 år. Eftersom jag är musiknörd, tillika född på 60-talet, är en ny Bowie-skiva en händelse av monumentala proportioner.

Nästan lika intressant som musiken i sig, är den tystnad som föregått släppet. I en värld av total transparens där allas budskap formligen vräks ut i allehanda kanaler; där varje tanke, resa och frukost dokumenteras, väljer David Bowie att göra – ingenting.

Resultatet? Ett PR-mässigt jordskred. Antalet sökningar på begreppet ”David Bowie” sköt i höjden den 8 januari när en ny singel släpptes som en blixt från en klar himmel.

För de flesta av oss som arbetar B2B, bidrar dock inte en tioårig marknadsfrånvaro till en ökad efterfrågan. Om jag skulle sluta skriva här, skulle min fru och mina kollegor undra vart jag tagit vägen, knappast någon annan.

Jag tycker likväl att vi som B2B-marknadsförare har en del att lära av the Thin White Duke.

Några exempel:

• Återanvänd content. ”The Next Days” omslag av Jonathan Barnbrook är redan en klassiker. Musiken är fenomenal. Både omslag och musik andas igenkänning från företrädesvis perioden 1977-80. Bowie levererar sitt bästa content i nygammal form.
  • Integrera form, funktion och kommunikation. Skiva, omslag och virala effekter bildar en helhet som uttrycker sig själv; ”artefakten” blir sin egen kommunikatonsbärare. Även om just dina varor inte är digitala och går att distribuera online, bör ditt content integreras i produkten. Och i online-kommunikationen runt densamma. Kundens köp- och utbildningsresa bör vara övervägd och planerad för redan i produktlanseringsfasen.
  • Bygg upp en hängiven ”fan-base”. B2B-produkter har sällan lika många eller dedikerade fans som David Bowie. Men genom att bygga upp stora sociala kontaktnät via t ex Twitter och LinkedIn, kan du få ett stort genomslag när du väljer att lansera en produkt, tanke eller nyhet.
  • Skilj på freemium- och premium-innehåll. Bowie har lagt ut alla nya låtar för genomlyssning på iTunes. Samma dag som skivan släpps i respektive land, tas den streamade filen bort och du måste betala för att lyssna. Samma princip kan appliceras på de forskningsrapporter, how-to-guider och produkt-demos du tillhandahåller på din webbplats. Beskriv innehållet kortfattat i ett abstract, men ta betalt (t ex genom att begära namn och e-postadress) för att dina prospects ska kunna ladda ner det kompletta materialet.

Vill du veta hur Element arbetar med frågeställningarna ovan? Eller vill du diskutera vilket Bowie-album som är mest klassiskt? Kommentera gärna.

Bästa spår: The Stars (Are Out Tonight), You Feel So Lonely You Could Die.

Mvh,
Jonas Ander