Bilprovningen

Caddy flyttade in på Bilprovningen

Blogginlägg   •   Okt 04, 2010 15:01 CEST

Då besiktningstekniker Sten-Ingvar Fredlund skulle kontrollera en av Ånge Kommuns tjänstebilar torsdagen den 30 september fick han en rejäl överraskning. Under huven låg en kattunge som hoppade ut på golvet. Han hann inte få tag på katten, utan den hoppade tillbaka i motorutrymmet och kröp ner under batterilådan. För att komma åt den fick vi demontera lite delar.

Tyvärr smet den ändå ner under bilen och ner i gropen under lastbilsbanan. Att hitta den där nere visade sig omöjligt. Vi bestämde oss att avvakta. Djurvänner som vi är, ställde vi ut kattmat och vatten till den. Och med tanke på kattens säkerhet slutade vi använda det höj- och sänkbara gropgolvet. Katten skrek lite då och då, men vi såg den inte.

Sveriges Radio Västernorrland kontaktades då vi tyckte det kunde vara ett bra sätt att få tag på kattens ägare. Flera gånger under eftermiddagen omtalades katten, och jag blev även intervjuad i direktsändning. Flera av våra kunder frågade hur det gick med katten, så det är tydligen en kanal med många lyssnare. Någon ägare hörde däremot inte utav sig.

Vid stängningsdags ställde vi ut ny kattmat och vatten, och på fredagsmorgonen konstaterade vid att katten fanns kvar. All mat var uppäten och det fanns kattbajs på dörrmattan i personbilshallen. Vi såg inte katten, men antog att den gömde sig i lastbilsgropen.

Hela dagen gick utan att katten syntes till, men vid 3-tiden gav den ljud ifrån sig. Jag avslutade precis ett bromsprov på Chevrolet Chevelle -66 med big-block motor och högljutt avgassytem. Direkt jag stängde av motorn hördes katten; stackarn låg nere i bromsprovaren. Efter demontering av diverse skyddsplåtar kunde en liten, skitig och rädd kattunge fiskas fram. Att den även var hungrig demonstrerades inne i fikarummet när den fick mera mat.

Fortfarande har ingen ägare hört av sig. Hela Västernorrland andades lättad ut när jag i ny direktsändning fredag eftermiddag kunde berätta att katten hittats och mådde bra. (21 minuter in i sändning)

Då katten kom hit i en VW Caddy döpte vi den till Caddy. Sten-Ingvar har Caddy hemma hos sig, och hör ingen ägare av sig efter all omtale den har fått, får den bo kvar där.

Vi har fått massor av kundkommentarer och frågor om katten. Alla blir glada av att höra att den mår bra, äter och är frisk.

Bilderna är kanske inte så bra, men det är svårt att få en pigg liten katt att sitta still.

Ha en bra dag!

/Sture Antonsen, teamledare Bilprovningen i Ånge