KVINNOKOMPETENSEN, AB

Carin Fredlund: genial lösning för fler kvinnor till styrelser!

Blogginlägg   •   Maj 28, 2012 07:30 CEST

Carin Fredlund, varumärkesanalytiker och varumärkeskrönikör om Kvinnokompetensens innovativa tjänst, Vi som går köksvägen. Den fortgår ständigt med samma kraft, debatten om att vi behöver fler kvinnor i svenska bolagsstyrelser. Nu finns ingen ursäkt längre!
Det är ingen brist på argument och i stort sett verkar alla överens. Ändå händer ingenting.Det beror definitivt inte på att det saknas kompetenta kvinnor, som är beredda att ta på sig jobbet. Nej, det är helt och hållet ett utslag av valberedningarnas bristande förmåga.
De påminner mig om mannen som letade efter sina bilnycklar under en gatlykta. Inte för att han tappat dem där, men för att det var enklare att söka där.
Men, solen har gått upp nu. Mörkret har skingrats. Det är hög tid att lyfta blicken och vidga vyerna.
För den som inte törs släppa taget om lyktstopen på egen hand är den adjungerade skuggberedningen en genial lösning. Den gör det så mycket lättare att söka nya vägar utan att gå vilse.
Så när stämmosäsongen närmar sig finns inte längre några ursäkter.
De valberedningar som då varken tagit hjälp för att bredda rekryteringsbasen, eller på egen hand lyckats sätta samman en blandad kandidatlista, har all anledning att stå där med skammens rodnad på kinderna.
Kommer de dragande med samma gamla herrar som vanligt, kan de räkna med att i framtiden ha en hel del att ställas till svars för. Det är de som bär ansvaret, om deras företag allt mer börjar betraktas som stelbenta stofiler och deras varumärken anses dammiga och omoderna.  Och det är deras bristande framsynthet som kommer att avgöra om lagstiftaren till slut tröttnar och beslutar om kvotering.