Coaching i Näringslivet

COACHANDE LEDARSKAP ÄR FRAMTIDENS LEDARSKAP

Blogginlägg   •   Maj 13, 2014 21:03 CEST

Jag läser i söndagens dn att allt fler studenter vill bli chefer, enligt en undersökning av analysföretaget Universum.

Sedan 2010 har alternativet ”att vilja leda eller vara chef över andra” stadigt gått uppåt. 24% svarar att de mycket gärna vill vara chef i en framtida karriär.

Unga människor vill vara med och påverka än mer idag än tidigare. De är vana att ifrågasätta och göra sin röst hörd. Cecilia Beskow på Unionen, säger att ledarskapet idag är mer flexibelt och som chef behöver man ha en kommunikativ förmåga och det är inte längre bara att bestämma och ”peka med hela handen”, vilket hon tror appellerar till studenter.

Unga är vana att kunna välja och är fostrade att vara starka. Själv tror jag också att det ökande intresset kan ha att göra med att allt fler vill ha inflytande över sitt eget arbete och att det är idag mer värt än den faktiska lönen enligt många medarbetarundersökningar. Ökat inflytande ger ökad nöjdhet. Vi vill också ha möjlighet att utvecklas personligen på våra arbetsplatser.

Vad krävs då av ledarskapet och chefen? Jag tror helt klart att ledare behöver ha ett coachande ledarskap och förstärka det som är positivt hos medarbetarna. De flesta av oss vet sina svaga sidor så det är sällan det som chefen behöver prata mer om. Hen ska istället få medarbetarna att göra mer av det de redan är bra på. Få folk att växa. Fokusera på att individen utvecklas och förverkligas inom de områden de har potential och inte bara fokusera på bristerna. Vi växer och utvecklas alla genom att ta vara på våra styrkor. Får vi göra det så kommer vi därmed trivas bättre på våra jobb. Så som chef måste man inte bara vara duktig på resultat, utan relation är minst lika viktigt.

På Coaching i Näringslivet utbildar vi framtidens chefer och ledare i ett coachande förhållningssätt. Helt enkelt för att vi är övertygade om att det är det framgångsrika ledarskapet. Vill du lära dig mer om coachingmetoden är kanske vår diplomutbildning till affärscoach något för dig. Läs mer på vår hemsida:

www.coachinginaringslivet.se