Cornerstone

Computer Sweden 11-04-20: " Här är vårens hetaste kompetenser"

Blogginlägg   •   Okt 24, 2012 11:28 CEST

Windows 7-migreringar driver upp efterfrågan på it-kompetens överlag på företagen. "När man startar ett Windows 7-projekt så får det följdeffekter", säger Josefin Andersson på utbildningsföretaget Cornerstone.

Experter på virtuella skrivbord är en av de allra hetaste it-kompetensen i vår. Det har utbildningsföretaget Cornerstone kommit fram till, när de listar de mest eftertraktade it-kompetenserna i nuläget.
Enligt Cornerstones produktchef Josefin Andersson kan det förklaras med att många företag nu migrerar till Windows 7. För många är övergången till Windows 7 den första klientutrullningen sedan XP, som kom 2001, vilket gör att många företag passar på att se över den övriga it-miljön.
– Streamade operativsystem, eller virtuella skrivbord, är en direkt konsekvens av att man börjar rulla ut Windows 7. Då börjar man titta på andra lösningar än att ha Windows 7 installerad på varje användares dator, säger hon.

Säkerhetsexperter är också eftertraktat. När allt fler företag använder molntjänster vill de också ha personer som är duktiga på att hantera säkerheten i molnet för att hantera saker som identitetshantering, nätverksövervakning och integrationssäkerhet.
– När vi börjar använda olika enheter för applikationer, om det så är tjänster internt, i molnet eller hostade tjänster, så bör vi hålla koll på att alla har rätt rättigheter, kommer åt det de ska och att inte fel person kommer åt företagsdata. Företagen behöver ha koll på vem som är vem, säger Josefin Andersson.
Cornerstone listar även mobil kompetens, paas-experter (platform as a service) och användargränssnitt bland de mest efterfrågade kompetenserna.

Fredrik von Essen, näringspolitisk expert på IT & Telekomföretagen inom Almega, instämmer i att säkerhetskompetens kopplat till molntjänster är eftertraktat i nuläget. Dessutom finns en brist på it-arkitekter och kvalificerade projektledare.
– Det efterfrågas organisatioriska samordnade kompetenser när det gäller att få hela system att fungera, eller där man ska genomföra större projekt, säger han.

Även Catrine Larsson, rekryteringschef på konsultbolaget Capgemini ser att projektledare är hett eftertraktat. Deras kunder vill även ha utvecklare inom Java, C och C++, Sharepointexperter, samt konsulter som är duktiga på Iphone och Android.

Av Madelene Hellström