Cornerstone

Computer Sweden 12-03-09: "Kod är mer som religion"

Blogginlägg   •   Okt 24, 2012 11:51 CEST

Robert Battistich, vice vd på it-utbildningsföretaget Cornerstone. Det verkar ha blivit på modet igen att certifiera sig, vad beror det på?

– Ja certifieringarna tog ett rejält skutt förra året. Anledningen är nog dels att certifiering som allt annat går i cykler, men också att leverantörerna ser över sina partnerkrav. Certifieringar fick ett rejält uppsving redan i slutet av 90-talet, då det gjordes en del statliga satsningar för att kunna möta efterfrågan av tekniker och utvecklare. Nu är det som sagt populärt igen, men av andra orsaker och inte på 90-talets nivåer i form av antal.
Sverige tillhör de länder där certifieringarna ökar som mest.
– Det stämmer. Förutom Luxemburg är Sverige det land i Europa där ökningen är som störst. Det växte med närmare 40 procent ifjol.
Varför ligger leverantörerna på om certifiering?
– De vill säkerställa att deras partner ger tillräckligt bra service på deras produkter till kunderna och givetvis hålla konkurrenterna borta. Certifierade personer på en viss teknologi hjälper även till att stärka en produkt eller teknologi på marknaden.
Vilken typ av certifiering är populärast?
– Certifieringar mot tekniker har alltid varit mer efterfrågat än de som riktar sig till utvecklare. Det är också lättare att skapa certifieringstester där man testar hanteringen av produkter, där kan det bara bli rätt eller fel. Kod är mer som religion, man har olika uppfattningar om hur man ska gå tillväga.
Vilka certifieringar är på väg upp?
– Numera efterfrågas inte bara basprodukter, utan det är även stora volymer på certifieringstester inom exempelvis SQL Server och Sharepoint.
Hur tror du att efterfrågan kommer se ut framöver?
– Jag tror att 2012 blir ett ännu bättre år än förra året.

Av Rebecka Guzmán