Cornerstone

Computer Sweden 12-05-24: "Brett utbud på utvecklarkonferens"

Blogginlägg   •   Okt 24, 2012 11:50 CEST

Konferensen Devsum samlade ett stort utbud av talare från olika länder. Ett av ämnena som avhandlades var designstrategier för att utveckla appar för flera plattformar.

41 föredrag under två dagar, inklusive två inledande huvudtal. Det fick 270 besökare sig till livs under Cornerstones utvecklarkonferens Devsum i Stockholm som avslutades i går torsdag. 18 av talarna var utländska. Spridningen på ämnen var stor, med en viss betoning på Microsofttekniker.
Theresa Neil som driver det egna konsultföretaget TN Interface Design i Austin i Texas pratade om strategier för att skapa applikationer för olika plattformar. Hon utgår i från fyra olika typer av applikationer: responsiva webbapplikationer, webbaplikationer som optimeras för olika plattformar, appar som utvecklas specifikt för olika plattformar och html5-appar. De senare kallar hon för hybridappar.
En av poängerna med hennes föredrag är att olika typer av appar passar olika bra för olika ändamål. Det behövs ofta flera olika typer för att lyckas nå ett mål.
En responsiv webbsajt (se faktaruta) passar för sajter som syftar till att sprida information, till exempel tidningssajter, medan en webbsajt som optimerats för en plattform är bättre för sökfunktioner, e-handelsplatser och företagsapplikationer.
Den största skillnaden mellan appar som utvecklas specifikt för olika plattformar och html5-appar gäller prestanda. I vissa fall påverkas användarupplevelsen negativt av prestandaproblem i html5-apparna. Fördelarna med dem är naturligtvis att de fungerar på de flesta plattformar utan förändringar.
– Jag blir ofta tillfrågad om att göra appar specifikt för olika mobilplattformar. Då tackar jag nej och säger att jag vill ta reda på vad kunder verkligen behöver, säger Theresa Neil.
I ett exempel berättar hon om it-stöd för ett välgörenhetsprojekt i USA. I det används en responsiv webbsajt för att sprida information om projektet, men när det behövs stöd för de som involverat sig används mobilappar som anpassats till olika plattformar som Iphone.
En av åhörarna reagerar på att mobilvarianten av den responsiva webbsajten domineras av knappar för att donera pengar.
– Många som kommer till den sajten gör det via länkar i mejl från vänner och släktingar, och är intresserade av att donera pengar. Den vanligaste frågan vi fått är hur man ska bära sig åt för att donera pengar, förklarar Theresa Neil.

AV Lars Danielsson