Cornerstone

ComputerSweden 120415: "Inför it som NO-ämne"

Blogginlägg   •   Okt 24, 2012 11:30 CEST

It-branschen skriker efter skicklig och välutbildad arbetskraft. Sverige riskerar att förlora både nödvändig kompetens och konkurrenskraft. Det är därför viktigt att locka fler unga till branschen.

Enligt IT & Telekomföretagen vill åtta av tio it-företag nyanställa i år. När it integreras i mångas vardag ökar efterfrågan på arbetskraft som kan underhålla och vidareutveckla tekniska tjänster, system och nätverk. Det är viktigt att locka fler unga till it-branschen.

Dagens ungdom är däremot allt annat än entusiastisk. Nyligen gick Almega ut med att de kommer att nylansera sajten Väljit, som syftar till att få fler unga intresserade för en karriär inom it-branschen.

Det framgick tydligt att ungdomar tycker att it verkar töntigt och svårt, att det helt enkelt har en nördstämpel. Jag hoppas verkligen att Almegas initiativ kan lyckas den här gången, för sedan sajten först lanserades har inte ansökningarna till it-utbildningar ökat.

Ett aktuellt och talande exempel på att få intresserar sig för it på högstadie- och gymnasienivå är Katarina Larsson, nyutexaminerad civilingenjör inom datateknik som nyligen blev utsedd till Årets it-tjej av Microsoft och Universum.

Först när hon påbörjat sin civilingenjörsutbildning inom interaktionsdesign insåg hon att programmering var väldigt kreativt, vilket väckte it-intresset och fick henne att byta utbildning till datateknik.Hon säger att datateknik inte är så svårt som alla tror.

Det räcker inte med enstaka satsningar från en branschorganisation, oavsett hur väl de genomförs.

Vad krävs då för att öka intresset hos de unga? Ett sätt kan vara att införa it som ett fjärde NO-ämne på högstadiet. Om unga tidigt får förståelse för vad det innebär att arbeta med it kan de fångas upp tidigt. Eleverna skulle kunna få gå igenom ett antal områden inom it, som it-infrastruktur och programmering.

Vad gäller it-infrastrukturen kan eleverna lära sig hur man kopplar ihop ett nätverk, konfigurerar det och ser till att allt från skrivare till router fungerar samt hur man säkert kommer ut på internet.

Det här får de nytta av professionellt och privat. Precis som matematikundervisning behövs för att de unga ska klara sin privatekonomi, eller hemkunskap för att de ska lära sig laga mat, är det här kunskaper som blir allt mer nödvändiga.

Eleverna skulle också kunna få lära sig vad programmering är, hur det fungerar och prova på enklare programmeringsuppgifter. Så kan ungas intresse väckas redan på högstadiet.

Många kontakter med statliga myndigheter, landsting och kommuner sker via internet. Försäkringskassan, Skatteverket, sjukvården och pensionssystemet är några exempel.

Det kommer ständigt nya kommersiella tjänster för webben. Ökad efterfrågan på välutbildad arbetskraft inom it-branschen måste mötas upp för att vi inte ska komma på efterkälken i välfärdsligan.

Utbildningsminister Jan Björklund måste nu jobba för att införa it som ett fjärde NO-ämne i högstadiet, vid sidan av kemi, fysik och biologi.

Av Robert Battistich, Vice VD Cornerstone