Element AB

Content Marketing på Oscarsgalan

Blogginlägg   •   Feb 26, 2013 10:56 CET

För tio år sedan, när jag fortfarande studerade och kunde disponera min tid lite mer flexibelt satt jag alltid uppe och tittade på Oscarsgalan. Av en enda anledning – tacktalen.

När tal berör. Eller ännu bättre, när någon lyckas beröra endast med tal, utan nedskriven text blir jag helt golvad. Ett bra tal kan hänföra en hel publik, en bra text blir man hänförd av.

Jag minns Cuba Gooding Jr urspårade tacktal när han vann bästa manliga biroll för sin prestation i Jerry Maguire. Det ungdomliga tacktalet Matt Damon och Ben Affleck levererade för bästa manus i Good Will Hunting. Charlize Therons tårdrypande och känslosamma tacktal för sin roll i Monster. Jag tänker fortfarande på Adrien Brodys roliga, varma och hoppingivande tal när han vann för sin roll i Pianisten. Tacktalet som Gladiator-stjärnan Russell Crowe levererade med en enorm precision. Natalie Portmans jordnära och viktiga tacktal för sin rollprestation i Black Swan. Eller när Charlie Chaplin får akademiens hederspris. Listan kan göras hur lång som helst.

Vi har skrivit mycket om content marketing på den här bloggen. Att på ett smart och kostnadseffektivt sätt möta upp sina potentiella kunders köpbeteende med relevant innehåll, i rätt tid, till rätt person, i rätt kanal och med rätt mediatyp.

Men varför sitter jag frenetiskt på Youtube och tittar på dessa tacktal? Vad är det som berör? Vad är det som gör att jag efter ett tacktal av Adrien Brody väljer att Googla honom, kolla hans IMDB-profil, läsa om honom på Wikipedia?

Många anledningar. Dels så har Oscarsgalan lyckats marknadsföra eventet på ett sådant sätt att jag är intresserad från början. De har lyckats med att dra relevant trafik/tittare. Dels så lyckas de hålla kvar tittarna med relevant innehåll – bland annat tacktalen.

Fånga Intresse som Russell Crowe

Även om dessa världsstjärnor talar till 100 miljoner tittare så känns det som att de talar direkt till mig. Jag får en inblick i personen Russell Crowe, inte skådespelaren Russell Crowe. Jag kan känna igen mig i hans resonemang, han pratar utifrån och in snarare än tvärtom. Han fångar mig genom att inleda med något spektakulärt eller intresseväckande, presenterar hjärnorna bakom filmen, gräver djupare i frågeställningen, blir personlig och konkret, och på slutet rundar han av genom att knyta an till inledningen.

Kanske ser vi en parallell här mellan hur stjärnorna uttrycker sig och hur dagens moderna marknadsavdelning bör kommunicera med sina potentiella kunder. Eller kanske ännu bättre, hur dagens moderna marknadsavdelningar bör arbeta med sin webb-copy, sina white papers, referenscase, ja, allt sitt marknadsföringsmaterial.

Content Marketing som en Hollywood-stjärna:

• Väck intresse som Charlize Theron
  • Var relevant som Cuba Gooding Jr