HR4YOU

Dags att prioritera upp HR-arbetet

Blogginlägg   •   Aug 30, 2013 15:13 CEST

Är det inte dags att alla organisationer som hjälper människor att starta företag och få företag att växa också från början väver in kunskap kring personal och ledarskap. Det finns seminarier kring försäljning, budget, moms och skatter, sociala nätverk, internationell handel osv. men var finns seminarierna kring varför man ska anställa, vad man bör tänka på och vad som får människor att växa och må bra för att kunna prestera sitt bästa? Här finns en unik möjlighet att ge nya företagsledare kunskap kring värdet av HR-arbete och vikten av att HR finns med i företaget som en ledningsfunktion.

Företaget Framfot har nyligen genomfört en undersökning för att kartlägga vilka utmaningar HR-avdelningar upplever. Undersökningen visar att många upplever att organisationerna inte prioriterar sin HR-avdelning tillräckligt högt. Varför är det så? Och varför är det så att trots att de flesta företagsledare vet värdet i att ha nöjda medarbetare, värdet av att kunna attrahera rätt kompetens, värdet av att ha sjukfrånvaron på en ”normal” nivå så prioriteras inte den kompetens som på ett strukturerat sätt kan bidra till att detta blir verklighet.

Vi som arbetar med att underlätta HR-arbetet för små och medelstora företag ser ofta att HR-kompetens och HR-arbetet är bland det sista som implementeras när ett företag växer. BorDags att prioritera upp HR de det inte vara tvärt om? En rekrytering som leder till rätt kompetens på rätt plats är osvikligt en av de viktigaste förutsättningarna för tillväxt.

I Framfots undersökning framkommer att många medelstora organisationer inte har en tydlig och uttalad HR-roll utan att VD fortfarande sitter på huvudansvaret. Det skapar en orimlig arbetsbelastning för ledningen och VD, som i sin tur gör att många viktiga frågor faller mellan stolarna. I mindre bolag finns det sällan någon alls med utbildning inom HR utan någon har ofta på eget initiativ trätt in i en roll de inte fått rätt förutsättning för.

Ändå visar en annan undersökning från Netsurvey att företag som har HR i ledningsgruppen är bättre än andra företag på fem olika punkter: ledarskapet, värderingarna, tydligheten, förmågan att implementera förändringar och energin.

Den kanske viktigaste punkten är ledarskapet. Netsurveys sammanställning av medarbetarundersökningar visar att ledarskapet graderas hela 17 punkter högre på en hundragradig skala i företag där HR sitter i ledningsgruppen. I dessa företag har medarbetarna också högre kännedom om företagets värderingar och kan i högre utsträckning identifiera sig med dessa värderingar.

Vem vill inte ha det så?