Medicinsk Ordbok Sverige AB

David Eberhard - Grädden på tårtan i Jantelagssverige

Blogginlägg   •   Jan 28, 2010 07:30 CET

Det är mycket i det moderna samhället som jag inte alls förstår. En av de sakerna är det här med förmånsvärde. Vad är det för någonting?

Om man tänker sig att man arbetar på ett företag och det företaget anser att det är en bra idé att låta den anställde köra runt i en av företagets bilar, vad spelar det för roll? Oavsett om orsaken till tjänstebilen är för att företaget ska slippa skicka vederbörande med taxi eller om man önskar undvika resor med flyg, tåg, båt och sen taxi i alla fall. Eller om man helt enkelt tycker att det är lämpligt utifrån den anställdes position i företaget.

Vad är problemet? Företaget redovisar bilen som en tillgång och den omfattas alltså av gängse (redan i dag synnerligen snåriga och företagsovänliga) skatteregler. Varför ska man då som privatperson dessutom deklarera förmånsvärde som ju bara är ytterligare ett sätt för staten att håva in extra pengar från medborgarna? Jag förstår det inte.

Vi hade en diskussion för någon vecka sedan omkring att vi alla ska vara lika eftersom det annars leder till avundsjuka. Detta är ett sådant exempel. Vad ska man säga om grannen åker runt i en bil som han inte betalar för? Det är ju en förmån som minsann inte alla kan få. Då är ju grannen mer värd än jag! Så kan vi ju inte ha det. Det är ju som om syrran får en större kakbit än jag på 5-årskalaset.

Och förmånsvärdet är ändå bara grädden på tårtan i Jantelagssverige. Jag tror det var fd statsminister Göran Persson som uttryckte det bäst:

”Vi är världsmästare på att betala skatt.”

Och det är ju helt sant. Hela systemet är så skickligt uppbyggt att vi medborgare inte märker det. Först betalar vi sociala avgifter innan vi får lönebeskedet i vår hand. En skatt som vi alltså inte ens ser. Sen betalar vi inkomstskatt (procentuellt sett mer ju mer du tjänar). Sen har vi sedan efterkrigstiden med viss variation över tid tvingats betala in ytterligare skattepengar på redan skattade pengar i allt från 25 % moms till olika punktskatter, förmånsvärden, fastighetsskatt, arvsskatt, förmögenhetsskatt, gåvoskatt och allsköns andra intelligenta sätt att dryga ut statskassan utan att medborgarna ska fatta att 80 % av vad de tjänat går till staten.

Och varför det? Jo, för om bara grannen får vara lucia på dagis så blir ju alla de andra barnen ledsna.