Mullingstorp Kursgård AB

Deltagarberättelse: Daniel Forss

Blogginlägg   •  Apr 20, 2000 14:17 CEST

”Jag har nu självförtroende, efter att ha varit fullkomligt i avsaknad av det under hela min uppväxt”

Jag kom till Mullingstorp redan som 19-åring. Det har kommit att fullständigt förändra mitt liv. Jag kom till Steg 1 efter att en nära vän, som gått kursen, rekommenderade den. Hon lånade mig även Bengts bok ”Att må dåligt är en bra början” av vilken jag blev mycket berörd och engagerad.

Eftersom jag varit deprimerad en längre tid och inte klarade av att leva i världen på ett sätt som gav mig mening, beslöt jag mig för att ringa Mullingstorp för att boka kursen. Jag fick då prata med Bengt. Han sade att jag var mycket välkommen och att jag, till min stora förvåning, måste ta med min mamma. Det var i vår relation många nycklar till min depression fanns, menade han.

Jag är nu mycket glad att det blev så att min mamma och jag gjorde kursen ihop. Min mamma har kommit att stå mig mycket nära, och när hon sedan dog av sjukdom några år senare inser jag att Mullingstorp hjälpt mig att öppna upp till det som verkligen betyder något i livet. Jag inser att Mullingstorp öppet konfronterar det som de flesta bara (om någonsin) kommer i kontakt med när döden kommer i kapp oss. Jag har fått verktygen att leva ett fantastiskt liv redan nu, utan att med dödens närvaro behöva rannsaka mitt liv och finna att jag inte levt det liv som jag egentligen djupt längtat efter.

Efter Mullingstorp har jag bott i ett terapeutiskt kollektiv och universitet i Holland där jag mediterat och gått olika terapeutiska kurser i ett och ett halvt år. Allt detta har totalt förändrat mitt liv.

Jag har nu självförtroende, efter att ha varit fullkomligt i avsaknad av det under hela min uppväxt. Jag känner mig levande, kraftfull, målmedveten och har återupptäckt sann glädje. Jag kan säga ifrån när det behövs och jag vågar vara intim med människor jag älskar. Jag har fortfarande ”låga” dagar, men sättet att handskas med dem har jag har lärt mig massor av bra knep för.

Nu för tiden älskar jag att jobba med människor och uttrycksfullhet, att inspirera och bli inspirerad till liv, passion och ödmjukhet. Det finns inget vackrare än att se människor växa och att själv växa förstås.

Tack Mullingstorp!